Helge Hannisdal og Jan Åge Skaathun fra Quantfolio sammen med Christoffer Hernæs og Magnar Øyhovden fra Skandiabanken. Foto: Skandiabanken. 
Helge Hannisdal og Jan Åge Skaathun fra Quantfolio sammen med Christoffer Hernæs og Magnar Øyhovden fra Skandiabanken. Foto: Skandiabanken. Vis mer

Skandiabanken satser på roboter

Banken som 15 år på rad har hatt de mest fornøyde kundene ifølge Norsk kundebarometer, vil styrke spareområdet ved å tilby robotrådgivning. 

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Hegnar.no): Som et ledd i denne nye satsingen inngikk banken 17.mars en avtale om å kjøpe 39,9 prosent av aksjene i det Bergen-baserte fintech-selskapet Quantfolio AS som har utviklet en programvare for kvantitativ seleksjon av spareprodukter med mål om å kunne tilby fremtidens spareløsninger.

- Vi tror den neste store fintech-bølgen kommer i det digitale sparemarkedet og ønsker med dette å styrke vår posisjon her. Investeringen er første steg på veien til å gi kundene våre enkle og automatiserte spareråd, som er individuelt tilpasset, ved hjelp av en brukervennlig og enkel robottjeneste, sier Chief Digital Officer i Skandiabanken, Christoffer Hernæs i en pressemelding, og fortsetter:

- Som utfordrerbank ønsker vi å åpne opp og innovere sammen med partnere og morgendagens fintech-utfordrere. Dette er bare begynnelsen, sier han.

Lanserer nye produkter

Banken mener de må utfordre seg selv for å opprettholde statusen som banken med de mest fornøyde kundene, og tar derfor sikte på å lansere flere nye spareprodukter i nærmeste fremtid.


- Første steg på veien til å utfordre oss selv, er å gå i partnerskap med innovative gründere som tør å utfordre eksisterende forretningsmodeller for å gi best mulig verdi til sluttkunden, sier Hernæs.

Fintech

Skandiabanken mener sparing- og plassering er et av de områdene der norsk fintech har de beste forutsetningene for å lykkes.

Fintech, eller finansiell teknologi, som er et samlebegrep for ny teknologi innen finansielle tjenester, spås å ha stor påvirkning på fremtiden til finansielle tjenesteytere som bankene.

DNB-sjef Rune Bjerke har tidligere sagt at banken kan oppleve en halvering av de ansatte, nettopp som følge av ny teknologi, og at roboter kan komme til å ta over store deler av kundeservicen fremover.

Flere økonominyheter

Fredriksen-flørt laster opp med tankskip
Denne riggen får mer arbeid