ISFRONT: Norwegian-pilotenes leder Halvor Vatnar mener Norwegians kommunikasjonsdirektør Anne-Sissel Skånvik har svertet pilotene, og krever en beklagelse for å gå tilbake til en «normaltilstand». Her er de to under streiken i flyselskapet i mars i fjor. Foto: Fredrik Varfjell / NTB scanpix
ISFRONT: Norwegian-pilotenes leder Halvor Vatnar mener Norwegians kommunikasjonsdirektør Anne-Sissel Skånvik har svertet pilotene, og krever en beklagelse for å gå tilbake til en «normaltilstand». Her er de to under streiken i flyselskapet i mars i fjor. Foto: Fredrik Varfjell / NTB scanpixVis mer

- Skånvik skal stå på TV og se rett inn i kamera og si at «vi har opplyst feil»

Pilotenes leder Halvor Vatnar krever en offentlig beklagelse for å gjenopprette en «normaltilstand» med Norwegian-ledelsen. 

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Norwegian Pilot Union's leder Halvor Vatnar var sliten etter en 14 timers arbeidsdag i lufta mellom Norge og Malaga i Spania da han snakket med Dagbladet sent i går kveld, og var ute på en skogstur for å hente seg inn før dagens møte med Norwegian-ledelsen på Fornebu.

- Vi er kalt inn. Det er selvfølgelig alvorlig og ikke noe som kan vedvare at passasjerene våre ikke kommer dit de skal, sier Vatnar.

- Det er naturlig at vi snakker sammen. Vi har også snakket sammen på telefon mange ganger siden dette begynte.

Forbannet

For Vatnars del begynte det da han lørdag ettermiddag ble oppringt av en journalist fra Dagbladet som ville ha hans kommentar til at piloter i følge Norwegians kommunikasjonsavdeling snakket om «akutt fravær» blant pilotene.

- Da tok jeg bladet fra munnen, sier Vatnar.

BEKLAGER - OVERFOR «BERØRTE»: Norwegian-sjef Bjørn Kjos beklager i dag problemene i helga - men nevner ikke pilotene. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix
BEKLAGER - OVERFOR «BERØRTE»: Norwegian-sjef Bjørn Kjos beklager i dag problemene i helga - men nevner ikke pilotene. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix Vis mer

- Jeg sa at de fikk spørre ledelsen om hvorfor de solgte billetter som folk ikke får brukt, på grunn av pilotmangel.

Da han hørte Norwegians kommunikasjonsdirektør Anne-Sissel Skånvik si til Dagsrevyen samme kveld at piloter hadde meldt om «akutt sykefravær» og at de ikke var «fit for flight» ble Vatnar forbannet.

I dagene etterpå har han flere ganger forsøkt å få ledelsen til å dokumentere det han oppfatter som påstander om «pilotenes uredelige spill», uten resultat. Innad har nå ledelsen ifølge Vatnar innrømmet at det ikke stemmer med høyt og plutselig sykefravær.

- Jeg har fått bekreftet av en av direktørene at det ikke var noe unormalt sykefravær i helga, sier Vatnar, som ikke vil navngi vedkommende.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- I går var det mange telefoner, hvor de sa at «vi må ha møter». Da sa jeg at vi kan godt snakke sammen, men da skal Skånvik stå på TV og se rett inn i kamera og si at «vi har opplyst feil. Det var ikke ekstra sykemeldinger, men vi har for få piloter», sier Vatnar til Dagbladet.

- Svertet pilotene

Han føler at Norwegian-ledelsen urettmessig har svertet sine piloter og indirekte beskyldt dem for aksjoner og for å bryte spillereglene. Nå vil han ha en tydelig unnskyldning.

- Når de har fortalt den norske befolkning at vi ikke følger spillereglene, og det er feil, da må det fram. Vi mener at ledelsen skylder sine ansatte og den norske befolkning en skikkelig beklagelse, og at de sier at dette var feil. Nå har de fått et døgn på seg til å dementere, sier Vatnar til Dagbladet sent tirsdag kveld.

Konfrontert med kravet om en beklagelse, skriver Skånvik til Dagbladet at hun aldri har «uttalt at det generelle sykefraværet har føket i været».

Les resten av hennes svar nederst i saken.

Halvor Vatnar har en helt annen forklaring på problemene som toppet seg i helga enn at de skyldtes sykefravær: Ifølge Vatnar opererer selskapet bevisst med for få ansatte piloter, og at disse skal selge sine fridager og jobbe for at det hele skal gå i hop. Han går heller ikke med på at det bare er i de intense sommermånedene at driften er basert på kjøp av fridager.

Om ferie-opphoping

- Den måneden i år da selskapet kjøpte færrest fridager, var det 170 dager kjøpt. De tre månedene med lavest kjøp av fridager var det fra 170 til 330, sier han, og forklarer at dette dreier seg om vintermånedene desember - februar.

På grunn av dette har det ifølge NPU-lederen hopet seg opp med ferie og avspasering som pilotene ikke får avviklet fordi det stadig er mangel på piloter.

- I fjor ble det kjøpt cirka 20 årsverk i form av fridager, av et pilotkorps på 670 i Skandinavia. Når det er altfor lav bemanning på vinteren, sier det seg selv at det går til helvete på sommeren, sier Vatnar.

Ba om tvistemøte

Han har denne beskrivelsen av situasjonen som ledet opp til at fridagsavtalen ble sagt opp med virkning fra og med 1. juli, noe som falt sammen med helgas Norwegian-kaos:

- I februar-mars ba vi om et tvistemøte om fridagsavtalen. Da SKAL det avvikles et møte, i henhold til hovedavtalen, sier Vatnar.

Bakgrunnen for kravet om et møte var at NPU mente den var brutt ved at det var kjøpt flere fridager enn avtalen ga anledning til.

- Så hørte vi ikke et ord. Vi var tålmodige, og tok en ny henvendelse i april. Ingen respons, da heller, sier Vatnar.

- Hadde ikke noe valg

Irritasjonen begynte nå å bygge seg kraftig opp hos pilotene.

- Så fikk vi høre fra en av toppledelsen at "ja, vi vet at vi bryter avtalen, og det kommer vi til å fortsette med", sier Vatnar, som ikke vil fortelle hvem som sa dette.

- Jeg var egentlig mot å si opp fridagsavtalen, men da toppledelsen sa dette, hadde vi ikke noe valg, sier Vatnar.

Selv om avtalen nå er sagt opp, er NPU og Norwegian-ledelsen enige om at den skal gjelde fram til saken kommer opp i arbeidsretten, trolig i august, og det blir klart hvem av partene som får rettens medhold.

Nå er Vatnar innstilt på å få til en løsning på dagens møter med Norwegian-ledelsen, slik at ikke passasjerene rammes.

Lover ekstrainnsats

- Men det er en forutsetning for at vi skal komme tilbake til en normaltilstand at når vi blir beskyldt for usannheter, da blir det trukket tilbake, sier han til Dagbladet sent tirsdag kveld.

Det han legger i uttrykket normaltilstand er flere ansatte piloter slik at en ny avtale om fridagskjøp er mulig å etterfølges av selskapet.

- Å ansette flere piloter vil nødvendigvis ta tid, men hvis det blir enighet om dette målet, vil Pilotforeningen gjøre det som er i deres makt for at pilotene skal gjøre en ekstra innsats for å få avviklet sommertrafikken med et minimum av kanselleringer.

Beklager - overfor «berørte»

I en pressemelding nå i morges beklager konsernsjef Bjørn Kjos det som har skjedd de siste dagene - overfor «alle berørte».

I pressemeldingen skriver Norwegian at nærmere 2,8 millioner passasjerer i juni fløy med Norwegian, 317 821 flere enn samme måned foregående år.

«Økningen i antall passasjerer er på 13 prosent sammenlignet med samme måned i fjor», heter det i meldingen hvor konsernsjef Bjørn Kjos beklager problemene med blant annet en lang rekke kanselleringer i starten av juli.

- Vi er takknemlige for at så mange reisende velger å fly Norwegian og vi skal jobbe hardt også for å opprettholde tilliten fra kundene – også i lys av de problemene vi har hatt nå i starten av juli, noe jeg sterkt beklager overfor alle berørte. Dagens trafikktall viser en fyllingsgrad på over 90 prosent og det er god fylling jevnt over i alle markeder, sier konsernsjef Bjørn Kjos i pressemeldingen.