FORURENSING: Luftforurensning gir helseskader for 771 milliarder kroner i EU-landene hvert år, ifølge en ny rapport fra European Public Health Alliance. Foto: Markus Schreiber / AP / NTB Scanpix
FORURENSING: Luftforurensning gir helseskader for 771 milliarder kroner i EU-landene hvert år, ifølge en ny rapport fra European Public Health Alliance. Foto: Markus Schreiber / AP / NTB ScanpixVis mer

Knusende rapport om diesel:

- Skaper kronisk sykdom og for tidlige dødsfall

Ny rapport skaper forurensingsfrykt.

Luftforurensing fra motorveier koster europeiske skattebetalere milliarder av kroner, viser en ny rapport fra European Public Health Alliance (EPHA).

Faktisk koster luftforurensningens helseskader hele 771 milliarder kroner i EU-landene hvert år. Diesel-utslipp er ansvarlig for tre fjerdedeler av skadene, skriver The Guardian.

Funnene i EPHAs studie viste at størsteparten av kostnadene ble belastet skattebetalerne gjennom offentlige helsetjenester. Rapporten konkluderer med at kostnadene kan reduseres med 80 prosent innen 2030, men bare med hjelp av svært ambisiøse endringer.

Dieselproblematikken har vært i vinden siden 2015 da Volkswagen ble tatt i juks i lovpålagte tester. Så å si alle dieselbiler viste seg å pumpe ut langt mer forurensning på veiene enn i de offisielle testene, og studier fra 2017 viste at minst 38 000 mennesker døde tidlig hvert år som følge av denne feilen.

- Enormt helseproblem

Assisterende generalsekretær i Astma- og Allergiforbundet, Bo Gleditch, mener at diesel er et «blindspor».

Assisterende generalsekretær i Norges Astma- og Allergiforbund, Bo Gleditsch. Foto: Hampus Lundgren
Assisterende generalsekretær i Norges Astma- og Allergiforbund, Bo Gleditsch. Foto: Hampus Lundgren Vis mer

- Det er fint med renseteknologi i en overgangsfase, men om vi skal få bukt med dette enorme helseproblemet i byene, som på sikt skaper kronisk sykdom og for tidlige dødsfall, samt enorm belastning på helsebudsjettene, må dieselmotorer vekk fra veier, byggeplasser og skipstrafikk, sier han.

Gleditch hevder at diesel alene ikke skaper alle problemene, men er en seriøs bidragsyter.

- I Norge har vi begynt å finne løsninger, og flere og flere land i resten av verden har fått øynene opp for den politikken vi har fått til her i etterkant av at norske myndigheter ble dømt i ESA-domstolen, og vi må bare fortsette å holde trykket oppe, sier han.

- Kan det være skader som vi ennå ikke kjenner til?

- Definitivt. Det er naivt å tro noe annet. Nå begynner man å se bevis for at skader fra luftforurensning også går i arv, og at neste generasjon dermed arver slike helseskader i tillegg til å bli utsatt for forurensningen selv.

Gasser og kjemikalier

Ifølge Sverre Lehmann, seksjonsoverlege ved Haukeland universitetssykehus, er dieselutslipp meget helsefarlig.

Sverre Lehmann, seksjonsoverlege ved Haukeland universitetssykehus. Foto: Privat
Sverre Lehmann, seksjonsoverlege ved Haukeland universitetssykehus. Foto: Privat Vis mer

- Eksosutslippene består av gasser, partikler og vandige kjemikalier som blant annet resulterer i dannelsen av høy-reaktive oksygenforbindelser, såkalte oksygenradikaler, i kroppen. Det dannes en betennelse både i lungene og i kroppens blodsirkulasjon. Dette gir økt risiko for KOLS-forverringer og astmaanfall hos lungesyke, og befolkningsstudier tyder også på økt fare for akutt hjerte- og karsykdom ved denne typen forurensing, sier han.

Avfallsstoffer fra diesel er også vist å kunne skade arvestoffet, DNA, medførende mutasjoner og i det videre forløp kreftutvikling, ifølge Lehmann. En mutasjon er en forandring i et gen eller i et kromosom (red.anm.).

- Det er imidlertid lite undersøkt om dieseleksponering i befolkningen har gitt økt antall krefttilfeller, men det er funnet endringer i DNA hos norske arbeidere eksponert for dieseleksos under tunnelarbeid.

- Det må nevnes at nyere dieselkjøretøy har partikkelfiltre og gassfiltre som fjerner store deler av de helsefarlige stoffene i eksosen, men historisk sett har faren fra dieselutslipp vært kraftig undervurdert, og eldre dieselkjøretøy finnes dessverre fremdeles på veiene, sier Lehmann.

Blir ikke hørt

De fleste byområder i Storbritannia har lovpålagt regulering av luftforurensning, og tre ganger har statsråder tapt i høyesterett fordi de har gjort for lite for å forebygge forurensningen. Den siste handlingsplanen til den britiske regjeringen ble sett på som ynkelig av miljøadvokater, og avslørte at luftforurensningen faktisk var langt verre enn tidligere fryktet.

Noen av de siste dieselmodellene opprettholder de offisielle kravene på veien.

- Jeg ville ikke vurdert diesel som en del av løsningen, heller som en del av problemet. Du kan forbedre filtrene, men det forblir fortsatt en brenselsteknologi. Lav- og nullutslipp-alternativ vil være en mye mer egnet løsning, sier Zoltán Massay-Kosubek i EPHA.

Han fortsetter:

- Men som offentlig talsmann for folkehelse, kan jeg ikke få tydeliggjort viktigheten av å gå og sykle nok, som i seg selv er bra for helsa.

Dårlig luftkvalitet i Oslo

Denne uka varslet Oslo kommune om høy luftforurensing både tirsdag kveld og onsdag. Folk i risikogrupper ble anbefalt å holde seg unna de mest trafikkerte områdene i byen.

«Tirsdag har det vært et moderat til høyt forurensningsnivå langs større veier, og et høyt forurensningsnivå langs sterkt trafikkerte veier», skriver kommunen på sine nettsider. Det er veistøv og til dels eksos som forurenser.

Barn med luftveislidelser som for eksempel astma og bronkitt, samt voksne med alvorlige hjertekar- eller luftveislidelser bør i slike situasjoner begrense sin utendørsaktivitet og ikke oppholde seg i de mest forurensede områdene, melder Oslo kommune.

- Denne uka er dessverre Oslo-lufta igjen dårlig, og folk med astma og luftveislidelser bes holde seg unna forurensede områder. Men mange har dessverre ikke råd til å flytte vekk fra motorveier med mye svevestøv og støy. Det viser at vi ikke er i mål, og at det haster å friskmelde bylufta, sier byråd Lan Marie Nguyen Berg.

- Bomringen er på mange måter et spleiselag for bedre byluft. Ni av ti bompengekroner går til å finansiere et bedre kollektiv- og sykkeltilbud. Dieselbiler, som forurenser litt mer lokalt, betaler derfor litt mer i bomringen, men bompengene kommer altså buss, trikk, og bane, og dermed bylufta tilgode, sier Berg.

- Viktig rapport

Generalsekretær i Landsforeningen for hjerte- og lungesyke, Frode Jahren, mener det er åpenbart at diesel er farlig.

- Det er særlig farlig for barn, eldre og syke, og barn og gravide er utsatte grupper. I tillegg er det særlig mennesker med hjerte-karsykdommer og luftveislidelser som astma og kols som rammes sterkt. Hvert år dør det mange mennesker for tidlig som følge av lokal luftforurensing. Diesel er en viktig kilde til lokal luftforurensing i mange byer, sier han.

Generalsekretær i LHL, Frode Jahren. Foto: Lhl
Generalsekretær i LHL, Frode Jahren. Foto: Lhl Vis mer

Rapporten fra EPHA er viktig, synes Jahren.

- Den viser at det er en fare for at vi undervurderer farene ved dieselutslipp. Rapporten peker også på at forurensing fra diesel kan være knyttet til flere sykdommer enn de vi tradisjonelt har regnet med, sier han.

Eldre dieselbiler

- Dieselbiler, og særlig eldre dieselbiler, har høyere NOx-utslipp, som er dårlig for bylufta, men de slipper ut mindre klimagasser enn bensinbiler. Nye dieselbiler har bedre rensesystemer, og lavere utslipp. Uansett er det de internasjonale klimamålene som styrer utviklingen mot stadig flere nullutslippsbiler, sier Camilla Ryste, kommunikasjonssjef i NAF.

Kommunikasjonssjef i NAF, Camilla Ryste. Foto: NAF
Kommunikasjonssjef i NAF, Camilla Ryste. Foto: NAF Vis mer

Foreløpig er ikke teknologien på plass, men stadig flere bilprodusenter varsler nye og bedre modeller, både el- og hydrogenbiler, ifølge Ryste.

- For mange forbrukere er dette en stor overgang og NAF er opptatt av å hjelpe forbrukeren og samtidig formidle til politikerne at de ikke bør kreve endringer i et tempo som ikke folk flest eller teknologiutviklingen henger med på, sier hun.

Helseskadelig

Seniorforsker ved NILU, Wenche Aas. Foto: NILU
Seniorforsker ved NILU, Wenche Aas. Foto: NILU Vis mer

Forbrenningspartikler er helseskadelig, og jo dårligere forbrenning, desto mer sot og organiske stoffer som polyaromatiske hydrokarboner dannes, ifølge Wenche Aas, seniorforsker ved Norsk Institutt for luftforskning.

- Dette kan blant annet være kreftfremkallende. I tillegg har dieselbiler, i alle fall de noe eldre bilene uten nyeste renseteknologi, høye utslipp av NOx som er helseskadelig, sier hun.

- Det er bestemt både på regionalt og nasjonalt nivå at man skal skifte ut fossilbrennende biler over til el-biler både på grunn av luftforurensning, men også på grunn av klimautslipp da el-biler har mye lavere CO2-utslipp enn fossilbiler, også når man ser på hele livsløpet til en bil, sier Aas.