Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Nyheter

Mer
Min side Logg ut

Skarp kritikk av norske myndigheter

Men regjeringen er ikke enig i at beredskapen sviktet.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet.no): Norske myndigheter blir fortsatt bombardert med kritiske spørsmål fra pressen om håndteringen av krisen i Sør-Asia.

Statsminister Bondevik sa på dagens pressekonferanse at han forstår kritikken fra dem som ble rammet av katastrofen. Men han la til at kritikken er vanskelig å svare på når den gjelder påstander som ikke er dokumentert.

Men det er også kommet kritikk av myndighetenes handlemåte og det mange oppfatter som sendrektighet. Også dette ble imøtegått på pressekonferansen. Norske myndigheter sammenligner sin reaksjonstid først og fremst med Sveriges og Danmarks.

Konkret kritikk klarte ikke myndighetene å svare på i dag, bortsett fra at de kom med noen innrømmelser.

• Det første pasientflyet som dro til Thailand ble sendt avgårde alt for sent. Etter forutsetningen skulle flyet lette fra Gardermoen senest tirsdag kveld klokken 18.30, men det tok ikke av fra norsk jord før klokken 10 neste formiddag. Det var over 15 timer for sent, noe som rammet skadde nordmenn.

• Telefonsystemet til Utenriksdepartementet var og er ikke konstruert for å ta imot mange samtaler.

Så mange som 100 anrop ble registrert i løpet av et 15 minutters intervall på tirsdag kveld til UD, men omtrent halvparten la på siden de aldri fikk svar, viser telefonlogger.

• UD har etablert et pårørendenummmer (22 24 20 20) i tillfelle en katastrofe, men dette nummeret ble ikke tatt i bruk før over to døgn etter at UD ble underrettet om tragedien. Ingen i UD visste hvordan nummeret skulle aktiveres, og den som kunne det ble ikke kontaktet før etter to døgn.

SNUDDE RYGGEN: Departementsråd Bjarne Lindstrøm i UD ble lei av pressens kritiske spørsmål. Han snudde likegodt ryggen til alle og gikk ampert vekk fra pressen da spørsmålene ble for tøffe. Foto: ANDREA GJESTVANG
SNUDDE RYGGEN: Departementsråd Bjarne Lindstrøm i UD ble lei av pressens kritiske spørsmål. Han snudde likegodt ryggen til alle og gikk ampert vekk fra pressen da spørsmålene ble for tøffe. Foto: ANDREA GJESTVANG Vis mer

• Fem timer etter at katastrofen inntraff jobbet tre ansatte i UD med saken. På ettermiddagen samme dag, åtte timer etter at katastrofen var et faktum, jobbet sju ansatte med saken på UDs kontorer i Oslo. Først da klarte også UD å formidle flere pårørendenummer.

• Flere reiseselskaper som er store på reiser til Thailand, Maldivene og Sri Lanka ble aldri kontaktet av UD, noe de reagerer med undring på.

Disse selskapene satt på verdifull informasjon som UD forsøkte å få tak på andre måter. Reiseselskapene forsøkte å komme gjennom på telefon, men fikk bare opptatt.

De hadde heller ikke egne nummer å henvende seg til, men måtte stille i køen med alle de pårørende.

• Regjeringen fikk ikke avgårde sine evakueringsfly før i går. Samme dag kom 1500 finner hjem til Finland. Finske myndigheter sendte nemlig sporenstreks flere fly mot katastrofeområdene, selv om de ikke var klar over katastrofens totale omfang.

Mens finnene fløy, satt norske myndigheter i møter og drøftet muligheten til å sende evakueringsfly.

• Fastboende nordmenn i Phuket beskrev katastrofens omfang og tilbød å hjelpe UD før UDs folk selv var kommet fram til katastrofeområdene.

Henvendelsene ble aldri besvart av UD, som i ettertid sier at reaksjonen tok tid fordi man ikke hadde oversikt over katastrofens omfang.

LETER:</B> Rundt omkring på vegger i Thailand henger det bilder av savnede og omkomne.
<B>ENDELIG PÅ VEI HJEM: Denne norske pasienten kunne vært hjemme allerede, men fikk først dra hjem i dag etter sommel med bygging av et pasientfly.
Utforsk andre nettsteder fra Aller Media