Skarp kritikk etter fiaskoheving

Undersøkelseskommisjonen påpeker flere tabber under hevingsforsøket på «Sleipner». De godtar ikke at bergingselskapet har gitt opp hevingen. Fredag skal myndighetene vurdere den sunkne hurtigbåtens videre skjebne.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Justisdepartementet skal fredag klokken 11.30 vurdere om man på nytt skal forsøke å heve hurtigbåten «Sleipner» som gikk ned utenfor Haugesund i november i fjor. - Vi skal ha et møte her i Justisdepartementet med undersøkelseskommisjonen, teknisk kompetanse og vårt advokatfirma. På møtet vil vi diskutere den videre fremdriften, sier informasjonskonsulent Roar Hansen i Justisdepartementet til NTB.

Tidligere i dag kom undersøkelseskommisjonen med skarp kritikk av hevingsarbeidet. Bergingsselskapet kunngjorde i natt at båten trolig ikke lot seg heve. Likevel ønsker kommisjonen at det blir gjort nye forsøk på å heve «Sleipner».

På en pressekonferanse torsdag ettermiddag pekte kommisjonsleder Arild O. Eidesen på flere punkter som han mener er kritikkverdige i forbindelse med hevingsforsøket av «Sleipner».

- Vi er på ingen måte overbevist om at hevingsforsøket ble foretatt under optimale forhold, forteller kommisjonens leder Arild O. Eidesen og peker på flere momenter som han mener var kritikkverdige.

  • Værforholdene var ikke optimale. Det blåste kraftig og sjøen var grov.
  • «Sleipner» ble tatt for raskt gjennom vannflaten. Dermed ble bølgebelastningen og belastningen fra det vannet som var i båten ble derfor større enn det behøvde å være.
  • Supplyfartøyet som skulle frakte «Sleipner» inn til Aker Stord var ikke til stede.
  • Stolt Rockwater JV rådførte seg ikke med kommisjonen før de bestemte seg for å avslutte hevingsforsøket.

- Hvis vraket ikke heves vil det være uheldig for alle parter. Man risikerer at det blir stående igjen spørsmål som enkelte ville hevde kunnet ha blitt bedre besvart, sier kommisjonsleder Eidesen til NTB.

Bergingselskapet fastholder at de valgte riktig.

- Vi vurderte at alt da lå til rette for et hevingsforsøk. Vi var ferdige med forberedelsene og værforholdene var gode nok, sier operasjonsleder Terje Johnsen.

- «Sleipner» var i en så dårlig befatning at vi rett og slett ikke turde heve den helt opp. Sjansen for at «Sleipner» ville blitt påført store og alvorlige skader var overhengende, fortaller Johnsen.

Justisdepartementet vurderer nå hva som vil skje videre med hurtigbåten, men er fortsatt innstilt på å få hevet vraket. I går kveld ble det gjort et siste mislykket hevingsforsøk. «Sleipner» kom helt opp til overflaten før ekspertene slapp den tilbake på havdypet. Skadene var for store til at skipet kunne heves uten å brekke i biter.

- Det viste seg at det ikke ville være forsvarlig å heve «Sleipner» på det nåværende tidspunkt, sier pressetalskvinne Bente Madsen Bærheim i Stolt Rockwater JV til NRK Morgennytt.

Hun vil likevel ikke utelukke at hurtigbåten kan heves seinere.

- Man må ta med de erfaringene og kunnskapene som vi nå har fått om «Sleipner». Men slik som «Sleipner» står i dag, kan vi ikke heve den ut av vannet. Vi anser det som uforsvarlig av sikkerhetsmessige grunner å heve den nå, sier Bærheim.

Dersom justisdepartementet bestemmer seg for å sette i gang en ny anbudsrunde, står flere selskaper klar til å ta over der Stolt Rockwater JV slapp.

– Vi er parat, sier daglig leder Ole T. Bjørnevik i Taubåtkompaniet i Trondheim til Nettavisen.

Han og flere andre bergingseksperter kritiserer metoden som er benyttet til nå.

– Vi vil stroppe opp vraket på en annen måte, ved bruk av bredere bånd som ikke skjærer seg inn i skroget, forteller Bjørnevik.

Bergenselskapet Geoconsult var med på anbudsrunden, men fikk ikke tilslaget.

– Det går ikke an å bruke stropper på et skjørt aluminiumsvrak, sier daglig leder Hans M. Gravdal.

16 personer omkom da «Sleipner» gikk på skjæret Store Bloksen utenfor Ryvarden fyr nord for Haugesund om kvelden 26. november i fjor.