Skatt på kapitalen

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon
  • Mange signaler tyder på at regjeringen vil foreslå endringer i skatteopplegget for neste år. Endringene skal først og fremst føre til en innstramming i finanspolitikken, slik at kjøpekraft skal inndras og temperaturen i norsk økonomi senkes. Men omleggingen skal også ha en sosial profil, slik at forskjellene i samfunnet blir mindre.
  • Ingen bør være overrasket over at regjeringen sysler med slike planer. Det er behov for tilstramming i økonomien, og regjeringen varslet allerede i Voksenås-erklæringen at den vil bruke skattesystemet for å få til en mer rettferdig fordeling. Når det synes politisk umulig å kutte i statens utgifter så det monner, må regjeringen i stedet øke inntektene. Spørsmålet er selvsagt hvordan dette skal gjøres. Lenge før forslagene ligger på bordet, er krangelen i full gang, slik det alltid er når skattespørsmål bringes på bane.
  • Mest sannsynlig vil regjeringen foreslå å øke den såkalte kapitalskatten et par prosentpoeng fra nåværende 28 prosent av inntekten. På den måten blir det større likhet mellom skatt på kapitalinntekter og lønnsinntekter. Det er et gammelt krav fra LO. Men hvis forslaget går inn i en mer omfattende skattepakke, er det ikke sikret flertall i Stortinget. Regjeringen må trolig foreta en del justeringer i formuesskatten samtidig. Dermed kan flertall ryke.
  • I det siste har noen av våre rikeste landsmenn truet med utflytting hvis formuesskatten ikke settes ned eller forsvinner helt. Det skal ikke regjeringen ta tungt. Likevel er det grunn til å se nærmere på hvordan formuesskatten i dag virker. Det kan ikke være tvil om at den slår høyst urettferdig ut også for mer vanlige skattytere. Problemet er ikke selve skatten, men at ulike former for formue verdsettes høyst forskjellig. Sparing i bank skattes mye hardere enn sparing i dyre boliger, for å nevne ett eksempel. Det er slike utslag politikerne må rette opp. Men det er mer enn tvilsomt om den nåværende regjeringen med sin svake basis kan få gjennomført slike tiltak.