EN AV VELDIGE MANGE: Slik ser høstens svindelmail ut. Faksimile.
EN AV VELDIGE MANGE: Slik ser høstens svindelmail ut. Faksimile.Vis mer

Skatte­etaten har mottatt et skred av henvendelser på grunn av denne mailen

Hundrevis av meldinger til Skatteetaten om høstens ferske svindelmail.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Nytt skatteoppgjør og nytt svindelforsøk - like sikkert som at blåbær blir modne tidlig på høsten.

Nå advarer Skatteetaten mot høstens svindelvariant, en mail sendt rundt til de tusen innboksers land med tittelen «Betaling mottatt 2.800 NOK».

Innholdet i mailen fra den tilforlatelige avsenderen skatteetaten@skatt.no lyder slik:

«Kjære kunde, Vi har funnet at du er berettiget til å motta en skatterefusjon 2.800 NOK. Klikk her for å motta.»

Nei - ikke nå heller

I den grad du ikke fatter mistanke umiddelbart til at Skatteetaten omtaler deg som «Kjære kunde», er den krystallklare beskjeden før neste tastetrykk:

- Nei, du skal IKKE klikke her.

Av den enkle grunn at den ekte Skatteetaten ALDRI informerer sine «kunder» om slike opplysninger pr. e-post.

Hundrevis

- Mellom klokka 15 tirsdag og 12 onsdag har vi fått inn 341 henvendelser til innboksen phishing@skatteetaten.no. Vi ønsker at publikum videresender svindel- e-poster inn til phishing@skatteetaten.no, men de bør slette e-posten etter at den er videresendt.. Vi har i tillegg til dette fått en del henvendelser på telefon og Facebook, opplyser kommunikasjonsrådgiver Helen Rist i Skatteetaten til Dagbladet.

Eneste mail fra Skatteetaten i slik sammenheng er en melding om at skatteoppgjøret er klart og at du må logge deg inn med din personlige ID på den statlige portalen altinn.no.

Skatteetaten ser alvorlig på slike svindelforsøk og har politianmeldt flere tidligere utsendelser.

Flere undersøkelser om avsender viser at svindelavsendere har hacket seg inn på servere til intetanende eiere med «troverdig» adresse.

- Vi har ingen eksempler på svindelsaker som vi kan utlevere. Hensikten med svindelforsøket er å tilegne seg informasjon om Bank-ID som kan misbrukes for innlogging til nettbank. Blir man lurt risikerer man at noen utfører transaksjoner fra bankkontoen, opplyser kommunikasjonsrådgiveren etter å ha tatt opp spørsmålet med IT- og sikkerhetsavdelingen i etaten.

Rett på konto

Hvis du har penger tilgode på skatten, blir pengene satt rett inn på den bankkontoen du har oppgitt tidligere.

Og hvis du skylder penger, kan du være like sikker på at du får beskjed om det via den ordinære kanalen.

Ikke via mail fra skatt.no eller hva avsender kaller seg neste gang.