Skattegave til rike redere

175 millioner kroner. Det er skattegaven rederiet Bergesen nå mottar fra generøse stortingspolitikere. Trolig slipper landets rederier å betale omlag en milliard skattekroner etter knallåret 1997.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Landets redere kan smile bredt etter fjoråret. Høy dollarkurs og velfylte ordrebøker gir store overskudd i kassa. Og overskuddene er fullstendig skattefrie så lenge de forblir i selskapet. Dermed kan Bergesen-gruppen, tross et rekordstort driftsoverskudd på 1,2 milliarder kroner (640 millioner før skatt), glede seg over å ha fått nok en skattegave. Denne gang på 175 millioner kroner.

Rederinæringen er rik. Svært rik. I 1996 var det samlede overskuddet i næringen på 7,7 milliarder kroner. Samtidig vedtok politikerne å gi tidenes skattegave til næringen som nærmest årviss truer med å flagge ut: Nullskatt. Ved å beholde overskuddene i selskapene kan rederiene på denne måten styrke sin egenkapital uten å betale en øre i skatt.

Skatteparadiset Norge

Landets redere har fått det akkurat som de vil. En beskjeden tonnasjeavgift er rederienes eneste bekymring, til gjengjeld kan de glede seg over nullskatt og flere hundre millioner kroner i direkte støtte for å ansette norske sjøfolk.

Det var partiene som i dag sitter i regjering som med støtte fra Høyre og Fremskrittspartiet fjernet rederiskatten for omlag halvannet år siden. Samtidig, etter mye politisk strid, skapte de Skatteparadiset Norge for en av landets rikeste næringer. Nullskatten ble gitt med tilbakevirkende kraft, og sparte rederiene for 1,9 milliarder skattekroner i 1996. I hovedsak falt besparelsen på Bergesen, som inntektsførte stor summer utsatt skatt. Også i 1997 blir besparelsen stor for næringen, trolig minst en milliard kroner.

- Stram til!

Målet med ordningen er å beholde rederiene i Norge. Men politikerne har vært for slepphendte, mener skatteprofessor Ole Gjems-Onstad:

- Det var riktig å gi rederiene mildere beskatning for å beholde skipsfartsnæringen her i landet, men politikerne gikk altfor langt, sier Gjems-Onstad til Dagbladet. Nå må politikerne ta tøylene:

- Ordning er blitt for liberal og må strammes noe til. Det må rederne tåle. Rederiene kan ikke få en spesialbehandling som nærmest innebærer at de melder seg ut av Norge.

Håper folk forstår

Men finansminister Gudmund Restad har ingen planer om å gjeninnføre rederiskatten:

- Beskatningen av rederiene håper jeg folk vil forstå hvis de setter seg inn i årsakene til at det er slik. Grunnen er jo at rederinæringen slåss med internasjonale konkurrenter som er fritatt for skatt. Vil vi ha en norsk rederinæring, må vi akseptere at den får de samme skatteregler som konkurrentene, sier Restad.

BASEN: I basen i Drammensveien 106 kan Bergesen-rederiets ledelse glede seg over nesten å ha doblet overskuddet siste år.
Petter S.G. Sundt