Skattepenger til omstridt fiske

Den norske stat pøser ut millioner av kroner i statssubsidier til fiskebåtredere som de ikke aner navnet på. I neste måned vil selskapet Glacial SA nyte godt av vel 7,1 millioner statlige kroner for fiskefartøyet «Carolina». Glacial SA eier også båten «Aliza Glacial», som ble arrestert av australsk marine i forrige uke.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

I går startet årsmøtet i CCAMLR, forvaltningsorganet for Sørishavet, som skal redde den patagonske tannfisken fra overfiske.

Norske fiskere har vært i front i dette fisket, og har håvet inn store penger. Den norske forhandlingsdelegasjonen, som ledes av Dagfinn Stenseth, har store problemer med å forklare Norges rolle i dette fisket.

Dårlig tid

Samtlige av Glacials fire skip ble bygd ved verftet West Contractors. Nå er det opp til Sponheim å avgjøre om rederiet og dets eiere skal motta millionene. Samtidig skal verftet motta vel 1,1 million kroner i verftsstøtte. Næringsdepartementets embetsverk arbeider nå for å finne ut av eierkonstellasjonene rundt selskapet.

- Vi kjenner ikke navnet på eierne, bekrefter rådgiver Hans Halvorsen i Næringsdepartementet. Dersom man skal hindre utbetalingen, har statsråden dårlig tid. Fristen for subsidiene til båten «Carolina» utløper i neste måned. For det siste av Glacials fire skip, «Christina», blir det ikke snakk om noen utbetaling før i mai neste år.

Bergensbanken

Millionsubsidiene går for ordens skyld ikke til rederiet. Beløpet skal overføres til Bergensbanken. Hans Halvorsen sier til Dagbladet at dette er en vanlig ordning.

- Det skjer ofte at långiver får overført disse subsidiene. Men i realiteten er det jo rederiet som nyter godt av ordningen.

I internasjonale medier blir den arresterte båten «Aliza Glacial» omtalt som norskeid. Det er nærliggende å anta dette all den tid skipet er bygd i Norge og det befinner seg norsk mannskap om bord.
De nordmennene som har hatt berøring med byggingen av skipene, Einar Nistad og Magne Hisdal, presiserer at de ikke eier en tøddel av selskapet Glacial. Hisdal sier at han og Nistad bare har lånt ut sine navn i forbindelse med kontraktsinngåelsen. Rådgiver Halvorsen i Næringsdepartementet fikk i går bekreftet at Nistad og Hisdal undertegnet kontrakten høsten 1994, da som representanter for NH-Shipping & Trading AS.