Skaut i vår tid

Hva er det Per Willy Amundsen ser når han ser en politikvinne med hijab? Og hva ser Arne Johannessen?

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Per Willy Amundsen, Frp’s innvandringspolitiske talsmann, hevder politihijab er en del av en pågående islamisering. «Norge tilpasser seg muslimene, i stedet for at muslimene tilpasser seg Norge», uttaler en tilsynelatende bestyrtet Amundsen i alle kanaler, og demonstrerer en klassisk Frp-refleks. Politidirektoratet sier altså ja til bruk av hijab til den norske politiuniformen. Men folk flest, for å bruke et godt Frp-uttrykk, skjønner nok at noen få norske politikvinner med skaut ikke betyr innføring av en islamsk stat i Norge.

ARNE JOHANNESSEN, leder i Politiets Fellesforbund, er skuffet. Hans motargument er at uniformen skal være verdinøytral, lik for alle uavhengig av personlige og religiøse verdier. Johannessen mener altså at Politidirektoratet tukler med politiuniformen. Hva blir da det neste? Turban? Kalott? Burka? Johannessen er her opptatt av markering, i stedet for religionsfrihet og inkludering. Han vil forby et lite tøystykke som selvsagt skal være godt tilpasset uniformen, selv om det innebærer å utestenge store kvinnegrupper fra politiet.

AMUNDSEN knytter skautet til den store frykten: De kommer og overtar landet vårt og spiser sjelene våre. Ser han på enhver ung oslojente med jeans og hijab som en fare og provokasjon? Johannesen demonstrer også et fremmedgjort forhold til muslimske kvinner. Han fremmedgjør med sin argumentasjon.

Det hadde vært lurt om disse to mannfolkene snakket mer med unge jenter med hijab. Jeg får inntrykk av at de mangler kunnskaper. Det kan virke som de ikke vet, eller ikke vil vite at hodeplagget representerer veldig mange, ulike, sammensatte ting for muslimske kvinner i Norge: Det handler om identitet, stolthet, trygghet, idealer, femininitet. Og selvsagt om tro, politisk manifestasjon og protest (jeg blir jo sett skrått på uansett – jeg foretrekker å demonstrere at jeg er utenfor). Og ja, altfor mange blir også tvunget. Ingen kvinne frigjøres fra verken lenker eller skaut ved jobbforbud.

POLITIDIREKTØR Killengreen argumenterer med at landets sivile maktapparat bør være et speilbilde av befolkningen. Politiet er avhengig av tillit for å bekjempe kriminalitet. Hun viser til behovet for å rekruttere politifolk med ikke-vestlig familiebakgrunn. I multietniske Oslo kom politiet uforståelig pinlig seint i gang med bevisst minoritetsrekruttering. Og det går altfor tregt. Oslopolitiet trenger kvinnelige politibetjenter med minoritetsbakgrunn. Hijaben vil i seg selv være en fordel i kontakt med noen minoritetsmiljøer, særlig kvinner.

INKLUDERING – også i praksis. Killengreen sender et positivt signal til kvinner med minoritetsbakgrunn: «Vi vil ha dere. Dere er gode nok, og norske nok, også med hijab». Norske muslimer kan inneha sentrale ansvarsposisjoner i samfunnet og samtidig beholde sin identitet og religion. Norge krever integrering, ikke assimilering. Norge forventer at kvinner skaffer seg utdanning og gjør en samfunnsinnsats.

HIJAB ER TILLAT i forsvaret. Jeg vil si at Venstre-politiker Abid Raja har et ganske godt poeng: Er kvinner med hijab gode nok til å ofre livet for å forsvare Norges grenser, bør de også være gode nok til å forsvare Oslos gater.