-Skeptisk, skuffet og spent

Effektivisering er allerede i gang, sier Orkla-redaktør.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet.no): Sigmund Kydland er en av mange Orkla-ansatte som hadde en spennende dag på jobben i dag. Nå er han sjefredaktør og administrerende direktør i Varden - 1. august overtar han som toppsjef i en av de andre store Orkla-avisene, Tønsbergs Blad.

Han oppsummerer dagens salg av Orkla Media til britiske Mecom med tre ord: skepsis, skuffelse og spenning.

- Jeg har hele tiden vært og er fortsatt skeptisk til prosessen rundt salget av Orkla Media. Da Orkla-konsernet før nyttår varslet at det var på jakt etter nye kompanjonger i medievirksomhet, ble to momenter veldig tydelig vektlagt. Det ene var at Orkla Media ville finne en partner i det norske riksmarkedet, det andre var en sterk partner i digitale medier. Ikke noe av dette er skjedd, og jeg er skuffet over utfallet, sier Kydland til Dagbladet.no.

Han understreker at han som sjef i en av de store Orkla-avisene ikke har vært tett på prosessen.

- Helt til jeg fikk høre avgjørelsen, hadde jeg trodd på en splitting av Orkla Media og at bare de utenlandske mediene ville blitt solgt.

- Hva vet du om Mecom og David Montgomery?

- Det er fint lite. Men det er interessant at Montgomery selv har markant bakgrunn som pressemann. Det er spennende. Og det kan være godt at noen ser på oss med nye øyne. Og jeg er spent på hva Orkla-redaktørene får vite når vi skal møte ledelsen i Orkla Media på fredag.

Sparer mye allerede

- Både styreformann Stein Erik Hagen og konsernsjef Dag Opedal sa på pressekonferansen i dag at Mecom kommer til å forsyne Orkla Media med mye kompetanse. Hva skal Montgomery og co. lære dere?

- Det er vi selvsagt spent på. Helt uavhengig av nye eiere har iallefall Orkla Media allerede startet et stort effektiviseringsprogram. Det er snakk om store sparetall der.

- Har du merket noen endringer fra eierne den siste tiden?

- Jeg har jobbet i Orkla Media i ti år. Eierne har alltid forholdt seg veldig skikkelig til redaktøren og sjefen i hver enkelt bedrift. Jeg har jo registrert at den nye Orkla-ledelsen har vært mindre interessert i mediadelen av konsernet, men det er mest som observatør jeg har sett den utviklingen, sier avtroppende og påtroppende Orkla-redaktør Sigmund Kydland.

Her finner du de norske Orkla-avisene og  dagspressebedriftene.

NYE EIERE: Sjefredaktør Sigmund Kydland og journalist Beate Framdal i Varden i Skien må forholde seg til utenlandske eiere heretter. Framdal er regiontillitsvalgt for Telemark, Vestfold og Buskerud. Hun karakteriserer Orkla-konsernet og Stein Erik Hagen som pengegriske etter dagens salg av Orkla Media til britiske Mecom.