Skeptiske til CNN

Journalistprofessor Rune Ottosen tror at nordmenn er mer skeptiske til CNN nå enn under Gulfkrigen.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Det amerikanske TV-selskapet CNN fikk sitt store kommersielle gjennombrudd under Golfkrigen i 1991. Norske fjernsynsseere satt klistret foran direktesendingene fra fronten, og hadde stor tillit til det som ble presentert. Situasjonen er ikke helt den samme nå, mener journalistprofessoren.

- Både journalister og fjernsynsseere er mer skeptiske til det som blir presentert. Det virker som vi har lært å bevare en sunn skepsis til direktesendt TV fra fronten, sier Ottosen til NTB.

Hollywood

En ny form for virkelighets-TV, skriver det britiske nyhetsbyrået Reuters i en melding fredag. Der fortelles det om amerikanske Stefanie Lyle som nettopp på CNN fikk se sin soldatektemann Clay i full fart gjennom ørkenen i Sør-Irak.

Slike bilder tilsettes gjerne dramatisk musikk, og dermed får det hele et umiskjennelig Hollywood-preg. For en drøy uke siden kom meldingen om at en av Hollywoods mest kjente kunstneriske ledere, George Allison (43), er på plass ved den militære sentralkommandoen i Qatar for å bidra til å gjøre de offisielle amerikanske kommentarene til krigen mer severdige.

- Stort sett har CNNs sendinger vært som forventet. Men det er noe nytt med kombinasjonen av bilder, grafikk og muntlig rapportering. Sendingene er lagt opp etter den krigførende parts premisser, og skaper en vanskelig overgang mellom fiksjon og virkelighet, sier Ottosen.

Også NRK og TV 2 benytter seg av grafikk og bilder av rullende stridsvogner, noe som kan være problematisk.

- Norske medier dekker Irak-krigen mye bredere og langt mer kritisk enn de gjorde under Golfkrigen. Men bruken av grafikk og meldinger om presisjonsvåpen kan skape en illusjon om hva krig er, sier Ottosen.

Flere konkurrenter

Synet på CNN har endret seg siden Golfkrigen. Kanalen beskyldes for å ha klare forbindelser til Pentagon, og reporterne som følger de amerikanske soldatene er bundet i forhold til hva de kan snakke om. Resultat: Et mer kritisk publikum.

- I tillegg er en rekke uavhengige fjernsynskanaler kommet til, blant annet i de arabiske landene, men også BBC World som hittil har hatt en dekning som imponerer meg, sier Ottosen.

Likevel mener journalistikkprofessoren at USA åpenbart er på offensiven, både militært og PR-messig.

- Siden alle ventet et massivt bombetokt ble det nærmest en positiv overraskelse å se de forholdsvis små angrepene krigen ble innledet med. Uansett om dette var tilsiktet eller ikke, gjorde det inntrykk. Og det ble brukt for alt det var verdt, sier han.

Ottosen mener norske medier stort sett gjør jobben sin i forhold til å dekke Irak-krigen bredt og kritisk. Men de militære og storpolitiske ekspertene får slippe til litt for lett, mener han.

- Faren er at journalistene låser dekningen i et militærteknisk eller storpolitisk spor. Mediene bør bil flinkere til å finne alternative kilder som kan gi konflikten andre perspektiver.

(NTB)