- EKKELT: Inger Lise Veride og Sigbjørn Heggdal har tre barn. De er kritiske til at små jenter kles opp i buksemodellen under navnet «Super Skinny». Foto:Thomas Rasmus Skaug / Dagbladet
- EKKELT: Inger Lise Veride og Sigbjørn Heggdal har tre barn. De er kritiske til at små jenter kles opp i buksemodellen under navnet «Super Skinny». Foto:Thomas Rasmus Skaug / DagbladetVis mer

- «Skinny» og «slim» er buksemodellen, ikke størrelsen til barnet

Hennes & Mauritz avviser på det sterkeste at de bidrar til økt kroppsfokus gjennom sitt barnesortement.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): I går skrev Dagbladet at kleskjeden selger åletrange bukser til barn i bleiealder under navnet «Super Skinny».

Avisa møtte småbarnsfamilien Vereide Heggdal.

Tar til motmæle De synes det er sjokkerende at det står påskrevet «Super Skinny» på buksene, sammen med alderen 1,5-2 år. 

- Det er ekkelt. Jeg føler det blir helt feil med de ordene - og slike bukser - til barn som er i bleiestadiet, sier Inger Lise Vereide (33).

Nå tar Hennes & Mauritz kraftig til motmæle.

- Benevnelsene som «skinny» og «slim» viser til passformen og modellen på selve buksa, ikke størrelsen til barnet. For eksempel har en «skinny»-jeans smalere ben enn en «boot cut»-jeans, sier presseansvarlig Kristin Fjeld i H&M Norge.
 
- Ikke økt kroppsfokus Hun viser til at H&M er svært opptatt av å tilby en bredde i modeller og størrelser, både for voksne og barn.

- I forhold til design av barneklær er målet vårt alltid å sette barnet først, og at barn skal få være barn. Vi lager klær til forskjellig bruk som hverdag, lek, bursdag, fest og sport. Alle barneklær skal være praktiske og funksjonelle, slitesterke, ha en god pris og god kvalitet. H&Ms barneklær og jeans skal passe alle barn og vi jobber i henhold til internasjonale størrelsesguider, sier Fjeld.
 
Hun sier H&M ønsker en åpen dialog og tilbakemeldinger fra kundene når det gjelder barneklær.

- Vi møter våre kunder i butikken for å diskutere utvalget og har også innimellom kundekvelder for foreldre og barn. Vi ønsker på ingen måte å bidra til økt kroppsfokus, og diskuterer dette daglig i designet og utviklingen av våre barneklær, sier Kristin Fjeld.
 

«SUPER SKINNY»: Denne buksa er ikke laget for voksne. Den bittelille buksa selges hos Hennes & Mauritz - til barn helt ned i ettårsalderen. Foto:Thomas Rasmus Skaug / Dagbladet
«SUPER SKINNY»: Denne buksa er ikke laget for voksne. Den bittelille buksa selges hos Hennes & Mauritz - til barn helt ned i ettårsalderen. Foto:Thomas Rasmus Skaug / Dagbladet Vis mer