- Skip kjører uten los grunnet arbeidskonflikt

Kystverket har sagt opp særavtalen med losbåtførerne, hvilket har ført til at skip må vente på å få los. Noen kjører dermed uten.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Fra og med 1.januar 2012 gikk særavtalen ut mellom Kystverket og Losbåtførernes Forbund. Dette har ført til forsinkelser i skipsfarten ettersom det ikke er tilgjengelige loser til enhver tid. I praksis må skip vente i den norske skjærgården inntil de får en los, eller kjøre inn uten los. 

- Sikkerheten for skipsfart, mannskaper og egne ansatte reduseres og pålagte tjenester forringes. Vi ser nå på nytt at dette skjer i forbindelse med konflikten mellom losbåtførerne og Kystverket. Dette er ikke holdbart lenger, sier YS-leder Tore Eugen Kvalheim.

Måtte vente på los 1.januar kjørte det 143 meter lange bensin- og dieseltankskipet Liv Knudsen fra Kirkenes uten los på tross av at dette er påkrevd etter Lospliktforskriftene.

- Vi hadde ventet på los en stund og fikk opplyst at losen ikke var tilgjengelig. Derfor søkte vi om dispensasjon til å kjøre uten los, hvilket vi fikk, forklarer John Einar Dalsvåg, befraktningsdirektør i Knutsen OAS Shipping AS.

Dette er bare ett av en rekke tilfeller hvor båter og skip har fått dispensasjoner til å kjøre uten los siden 1.januar, melder Losbåtførernes Forbund. Det er også skip som har måttet vente i minst halvannen time på å få tak i los.

- Når man kjører uten los øker faren for at dramatiske uhell kan skje, sier Narve Leonardsen, leder i Losbåtførernes Forbund.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Sa opp avtalen Losbåtførerne har hatt en særavtale med Kystverket fram til 31.desember 2011 hvor de jobbet en uke på og to uker av, men er fra og med 1.januar i år ble de pålagt å jobbe under samme bestemmelser som statlige ansatte som jobber på land. Dette har medført at losbåtførerne ikke er tilgjengelige hele døgnet, slik de har vært fram til 31.desember.

Inge Lockert, fungernede formann i Norsk Losforbund, forteller at situasjonen er frustrerende slik den er nå.

- Vi er avhengige av losbåtførerne for å komme oss ut på havet, og vi får ikke gjort noe når vi står på kaia og venter, sier Lockert.

- Ikke mer enn normalt Avdelingsdirektør for sjøsikkerhet i Kystverket, Arve Dimmen, medgir at oppsigelsen av særavtalen med losbåtførerne har ført til noe forsinkelser og venting på å få los, men han avviser at flere skip har kjørt uten los i 2012 enn tidligere.

- Normalt gir vi ut 1500-2000 dispensasjoner til å kjøre uten los hvert år. Tallene så langt i januar er innenfor normalen, sier han.
 
Kjøper mer tjenester fra Redningsselskapet Kystverket leier foreløpig inn ekstrakapasitet fra Redningsselskapet og andre private selskap til å kjøre loser inntil en bedre løsning med Losbåtførernes Forbund kommer på plass. Generalsekretær i Redningsselskapet, Øyvind Stene, bekrefter overfor Dagbladet at de nå får flere oppdrag for Kystverket enn de pleier. Stene understreker at han ikke oppfatter at det pågår en arbeidskonflikt mellom Kystverket og losbåtførerne.

- Dersom dette var tilfelle, ville vi ikke gjort den jobben som losbåtførerne normalt gjør for Kystverket, sier Stene.

- Uholdbart Norges Rederiforbund er ikke fornøyde med at skip må vente for å få tak i los.

- Det er uholdbart hvis trafikken igjen hindres på viktige kyststrekninger som følge av en konflikt internt i Kystverket, sier administrerende direktør Sturla Henriksen i Norges Rederiforbund.

- Senest i sommer opplevde vi full stans i trafikken på viktige strekninger på grunn av en lønnskonflikt mellom Kystverket og losene. Dette viser at vi har en lostjeneste som ikke fungerer etter hensikten og som påfører gods- og passasjertrafikken store ekstrabelastninger, sier Henriksen.