LEKKER OLJE: Skipet inneholder 140 tonn olje og noe har begynt å lekke, men er så langt ingen fare for miljøet. Det er nå lagt ut lenser rundt havaristen for å begrense oljespredning. Foto: Jacques Hvistendahl/DAGBLADET
LEKKER OLJE: Skipet inneholder 140 tonn olje og noe har begynt å lekke, men er så langt ingen fare for miljøet. Det er nå lagt ut lenser rundt havaristen for å begrense oljespredning. Foto: Jacques Hvistendahl/DAGBLADETVis mer

- Skipet har begynt å lekke olje

Synker sakte, men sikkert.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon


NESODDEN (Dagbladet.no): Skipet som grunnstøtte utenfor Fagerstrand på Nesodden i dag tidlig kan ikke reddes.

- Vi har fjernet fartøyene som har holdt skipet stabilt, slik at det nå ligger uten bistand. Skipet vil derfor sakte, men sikkert synke helt til bunns, sier Anders Oksvold, operasjonsleder ved Follo politidistrikt til Dagbladet.no.

Han opplyser at at det er 11 meter dypt i sjøen der skipet ligger. Fartøyet er sju meter dypt.

De store vannmengdene som fosset inn i havaristen, gjorde det umulig å redde sementskipet som var på vei fra Bervik i Telemark til Slemmestad i Buskerud. At skipet synker øker sjansene for store oljesøl, ifølge politiet.

- Det har begynt å lekke olje, men det er ingen fare for miljøet ennå, sier Oksvold.

Arbeidet med å legge ut lenser for å begrense oljespredning rundt skipet er nå ferdigstilt.

Tatt blodprøver
Skipet har 140 tonn olje ombord. Fordi vinden blåser mot land er det stor fare for at strender og svaberg vil bli tilgriset av olje om lekkasjene blir for store.

Havarikommisjonen er nå på vei til stedet. Senere i formiddag vil de møte mannskapet, losen og politiet for å drøfte hva som er skjedd.

- Det vil rutinemessig bli tatt blodprøve av de som hadde ansvar for å styre skipet, sier Oksvold.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Også beredskapsleder Hilde Dolva hos Kystverket i Horten har fått rapporter fra havaristedet som tyder på at det blir vanskelig å hindre at skipet går under.

- Det er mellom 10 og 13 meters dyp der skipet ligger nær land. Det er selvsagt ingen fordel at skipet er fullastet med sement, men foreløpig har det ikke kommet vann inn i lastetankene, sier Dolva til Dagbladet.no.

Rederiet tar ansvaret for skipet
Utstyret for å pumpe ut de 140 tonnene med olje er på vei fra Horten.

- Vårt skip vil være framme mellom 13.00 og 13.30, og vi kan ikke få ut olje før den tid. Det vil være en fordel om skipet ligger i overflaten under dette arbeidet, sier Dolva.

Rederiet Jebsen har gjort det klart for Kystverket at de tar ansvar for skipsvraket.

- Oljevernberedskapen fungerer etter planen, sier Dolva.