USMAKELIG: «Pieter Schelte» ankom Rotterdam 8. januar, og klargjøres nå for sitt første kommersielle oppdrag - som blir på norsk sokkel i Nordsjøen. Navnet vekker harme også i Norge. Skipet er oppkalt etter en nederlandsk Waffen SS-offiser. Foto: EPA/BRAM VAN DE BIEZEN/NTB SCANPIX
USMAKELIG: «Pieter Schelte» ankom Rotterdam 8. januar, og klargjøres nå for sitt første kommersielle oppdrag - som blir på norsk sokkel i Nordsjøen. Navnet vekker harme også i Norge. Skipet er oppkalt etter en nederlandsk Waffen SS-offiser. Foto: EPA/BRAM VAN DE BIEZEN/NTB SCANPIXVis mer

- Skipets navn er en skam og en krenkelse

Skarpe norske reaksjoner på verdens største skip.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Navnet på verdens største skip, «Pieter Schelte», vekker skarpe reaksjoner også i Norge.

Det splitter nye gigantskipet kommer til Norge i sommer for å utføre sitt aller første kommersielle oppdrag. Men navnet er i ferd med å skygge over alt det grandiose. Pieter Schelte var nemlig en nederlandsk fascist som vervet seg til Waffen SS under krigen.

- Jeg reagerer sterkt på dette. Og det gjør alle som kjenner til SS og det utryddelsesinfernoet de sto for. Denne mannen var en av Himmlers mest betrodde menn i Nederland, sier seniorforsker Terje Emberland ved Senter for studier av holocaust og livssynsminoriteter (HL-senteret).

Spesialisert for nordsjøoppdrag Det er sønnen Edward Heerema som har gitt båten farens navn. Heerema eier selskapet Allseas, som skal ha betalt 21 milliarder kroner for byggingen av spesialskipet «Pieter Schelte». Båten er bygget for å løfte på plass eller demontere oljeplattformer, og legge rørledninger.

Ifølge sønnen er det ikke farens nazibakgrunn, men hans store prestasjoner innen marin teknikk etter krigen som har gjort ham fortjent til å få navnet sitt preget på verdens største båt.

Det hjelper lite, mener Emberland.

- Skam og krenkelse - Å gi skipet dette navnet er en skam og en krenkelse både mot ofrene for holocaust og deres etterkommere og alle som kjempet mot nazismen. Denne mannen var en leder innen det nederlandske østkompaniet, som var tungt involvert i germaniseringen i det okkuperte Øst-Europa, sier Emberland, som er ekspert på SS og forfatter av boka «Himmlers Norge».

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Germaniseringen var et ledd i SS' «Generalplan Øst» med kalkulert oppgave å drepe 30 millioner mennesker. Den andre siden av germaniseringsprosjektet heter holocaust. Denne offiseren var i det nederlandske SS-toppsjiktet og en del av dette, sier han.

Historikeren tror imidlertid ikke navnet vil skremme norske eller utenlandske selskaper i å hyre inn fartøyet til oppdrag i offshoreindustrien.

- Penger lukter ikke i denne bransjen. Jeg tror ikke de vil se moralske hindre så lenge det er økonomi i oppdragene. Men som historiker kan jeg likevel bidra med å kaste lys over hvem denne mannen var, og omfanget av de forbrytelsene han var involvert i. Så kan man håpe at det med tiden blir så ubehagelig at de velger å gi skipet et annet navn, sier han.

- Usmakelig Forstander Ervin Kohn i Det Mosaiske Trossamfund er glad for at navnevalget vekker oppsikt.

- Det blir som om vi skulle døpe våre skip etter Knut Rød eller Henry Rinnan. Det er usmakelig. De som nå vil hyre skipet vil nok få en vond smak i munnen, sier Kohn til Dagbladet.

WAFFEN-SS: Pieter Schelte Heerema gifter seg her i stram SS-uniform under krigen. Nederlenderen var en av SS-føreren Himmlers mest betrodde menn i Nederland, fastslår historiker og SS-ekspert Terje Emberland.
WAFFEN-SS: Pieter Schelte Heerema gifter seg her i stram SS-uniform under krigen. Nederlenderen var en av SS-føreren Himmlers mest betrodde menn i Nederland, fastslår historiker og SS-ekspert Terje Emberland. Vis mer

Han kjenner ikke til bakgrunnen til SS-offiseren Pieter Schelte, men advarer generelt mot det han kaller repatriering av gamle nazister, der historien rundt dem skrives om.

- En ting er hvis sønnen ønsket å hedre sin far ved å navngi en lystbåt eller privat yacht. Men her er det snakk om verdens største båt, med den oppmerksomheten det gir. Jeg har ikke lett for å hisse meg opp. Det foregår så mye verre ting enn dette i verden nå. Likevel håper jeg markedskreftene gir en klar tilbakemelding på at denne type rehabilitering av gamle nazister ikke er akseptabelt, sier han.

Skiftet side Det nederlandske instituttet for krigs-, holocaust- og folkemordstudier (NIOD) har samlet følgende opplysninger om Pieter Schelte Heerema, som hans fulle navn var.

Før krigen var han medlem av et lite fascistparti, og oppholdt seg i Venezuela da krigen brøt ut. Han vendte hjem og vervet seg til SS.

Schelte kjempet ved østfronten, men ble kalt tilbake for å jobbe for SS i det nederlandske østkompaniet, i de okkuperte områdene i øst.

Han skal ha vært nestleder eller fungerende leder i en avdeling som tvangsflyttet arbeidsløse nederlendere til okkuperte områder i øst for å befolke disse med ariere.

Da krigen begynte å gå dårlig for tyskerne, ble han med i en motstandsgruppe og rømte etter hvert i Sveits.

Etter krigen ble han pågrepet og dømt til tre års fengsel for krigsforbrytelser. Men han slapp ut etter kort tid. Begrunnelsen for dette var «veldig viktig» arbeid for motstandsbevegelsen i perioden august 1943 til mars 1944.

Instituttet påpeker likevel at Schelte ikke var noen passiv nazist, men en prominent SS-offiser, melder USA Today.

«Den tyske rase er en rollemodell. Den jødiske rasen er til sammenlikning som parasitter ... derfor må jødespørsmålet løses i alle ariske land», skal han ha sagt i en tale han holdt i 1941.

Gigantisk Det splitter nye kjempeskipet ligger nå i Rotterdam for å få på plass den siste utrustningen før det er klart til oppdrag. Det har en lengde på 382 meter og en bredde på 124 meter. Foran er skroget delt i to, med to bauger og et mellomrom mellom dem på 59 meter. Deplasementet er på svimlende 900 000 tonn, og volumet på 403 342 bruttotonn. Åtte dieselgeneratorer leverer totalt 95 MW til 12 thrustere, og toppfarten er på 14 knop.

Den er bygget for å løfte på plass eller demontere oljeplattformer, og legge rørledninger. Det første kommersielle oppdraget blir i Norge til sommeren. Skipet et system med åtte hydrauliske armer som griper tak i plattformbeinene. Disse har en kapasitet på å kunne løfte 48 000 tonn i løpet av noen sekunder.

REAGERER: Seniorforsker, historiker og forfatter Terje Emberland ved HL-senteret mener navnet på skipet er en skam og en krenkelse.  

Foto: Linda Næsfeldt/Dagbladet
REAGERER: Seniorforsker, historiker og forfatter Terje Emberland ved HL-senteret mener navnet på skipet er en skam og en krenkelse. Foto: Linda Næsfeldt/Dagbladet Vis mer

Ifølge Teknisk Ukeblad skal skipet fjerne dekket på den skandaleombruste Yme-plattformen. Spesialskipet skal kutte de tre jekkbare beinene på Yme, løfte plattformdekket og frakte det til opphogging på Lutelandet i Fjaler.

Det er Talisman Energy Norge som er oppdragsgiver for demonteringen av Yme-plattformen. De bekrefter at «Peter Schelte» har fått oppdraget.

- Jeg har fått med meg kontroversen rundt navnet på skipet. Vi har kontraktert fartøyet basert på kommersielle og tekniske hensyn. Vi har ingen kommentarer til navnet på skipet, sier manager for legal and corporate affairs i Talisman, Vidar Nedrebø, til Dagbladet.

USMAKELIG: Ervin Kohn, leder av det mosaiske trossamfunn og nestleder i antirasistisk senter, mener navnet på skipet er usmakelig.
Foto: Terje Pedersen / NTB scanpix
USMAKELIG: Ervin Kohn, leder av det mosaiske trossamfunn og nestleder i antirasistisk senter, mener navnet på skipet er usmakelig. Foto: Terje Pedersen / NTB scanpix Vis mer