Skipper Frostad skygger lederbåten

FORT LAUDERDALE (Dagbladet): Skipper Knut Frostad og mannskapet på «Kværner Innovation II» skygget lederbåten «EF Language» på vei ut i Golfstrømmen på den sjuende etappen av Whitbread-seilasen. De går i mål i Baltimore onsdag. Da bør Frostad ligge like bak eller helst foran den svenske båten som føres av amerikaneren Paul Cayard.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

- På en så kort etappe er det lite tid å hente inn et forsprang på, sa skipper Frostad til Dagbladet før starten i går som foregikk i en vind med 20 knops styrke og bølger på rundt to meter.

«Kværner Innovation II» kom fint over streken like bak «Toshiba». «EF Language» skygget de to lederbåtene lengst øst i banen langs stranda i Fort Lauderdale, og båtene fikk trøbbel ved første merke.

Frostad måtte ta en ekstra jibb, og det oppsto ei luke som «Chessie Racing» benyttet til å ta ledelsen etter første merke. 42 sekunder bak kom «Silk Cut», så «Toshiba», «EF Language» og «Kværner Innovation II».

Golfstrømmen

Skippernes mål umiddelbart etter runding var å komme først ut i Golfstrømmen som går som et transportbånd oppover langs den amerikanske østkysten.

I en del av strømmen er farten 5 knop, mens den ellers går med 2 til 3 knop.

Like etter start lå skipper Frostad og hans mannskap an til å være blant de første til å nå ut til det raskeste «transportbåndet».
Bak seg hadde han «Toshiba» og «Swedish Match» som er nummer to i racet.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Det er viktig at vi seiler bra, men utfallet bestemmes også av hvordan «Swedish Match» (2), «Merit Cup» (3) og «Chessie Racing» (4) gjør det, sier skipper Frostad, som ligger på femteplassen foran denne sjuende etappen.

Etappen kan få stor betydning for sluttresultatet. Det står to etapper igjen, den åttende fra Annapolis til La Rochelle i Frankrike og så derfra til Southampton som er mål.

«Jobbe hardere»

- Vi prøver å jobbe hardere enn de andre lagene, sa skipper Frostad foran starten i går. Han planla å drive mannskapet sitt nesten uten søvn de tre døgnene det tar for disse superraske båtene å nå Baltimore.

- Alle lagene sliter med å holde motivasjonen oppe nå på slutten av seilasen, sier skipper Frostad.
- Sakte men sikkert tærer det på. Men en god plassering motiverer, og det er jevnt mellom andre og femteplassen. Nå håper vi også på litt flaks både med vår egen og konkurrentenes plassering, sier han.

Vanskelig farvann

- Denne etappen går gjennom grunt og vanskelig farvann. Vi risikerer å havne i stående fiskegarn, og har utstyrt oss med skarpe kniver til å skjære oss løs dersom det skjer.

- Vi har også plassert en ekstra lyskaster i masta for å få bedre sikt under nattseilingen, sier Frostad.

Skipper Frostad har de siste dagene før start hatt amerikaneren Ed Bair på plass i Chesapeake Bay, som er innseilingen til Baltimore. Etter 710 sjømil langs kysten skal de superraske båtene gjennom den trange bro-tunnelen ved Norfolk.

Deretter gjenstår 125 sjømil inn til målstreken i Baltimore.