SKIPPER I STORM

Uvennskap, krangling og aggressiv oppførsel blant seilerne på «Innovation Kværner II» er i ferd med å gjøre millionsatsingen på Whit- bread-seilasen til en kjempefiasko. Nå har mannskapet fått krisehjelp av den kjente eksperten i idrettspsykologi, Frank Beck.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

To ganger har Beck reist til Amerika for å hjelpe mannskapet og redde lagmoralen.

Prosjektleder Harald Hjort bekrefter de interne problemene om bord, men hevder at det er ryddet opp i situasjonen. Neste seile-etappe starter førstkommende søndag.

Pen fasade

Champagne, vaiende norske flagg, blå blasere og velsmurt sponsormaskineri danner den synlige forsiden av tidenes største enkeltestående norske sponsorprosjekt - jorda rundt-seilasen med «Innovation Kværner II».

Kværner, Wilhelmsen Lines, Telenor Mobil, Mills, TV2 og flere andre firmaer la til sammen over 60 millioner kroner på bordet for å gjøre «Innovation Kværner II» til en stormende suksess. Bak fasaden har prosjektet vært en fiasko.
Skipper Knut Frostad har allerede gitt to av mannskapet sparken fra Kværners flaggskip. Uhell, uflaks, harde beskyldninger, krangling og sportslig fiasko har gjort drømmeprosjektet «Innovation Kværner II» til et mareritt.

- Seilerne om bord bygger opp mye aggresjon som ikke får utløp. Det sier seg selv at dette må ut for ikke å ødelegge stemningen og samarbeidet. Derfor fikk vi hjelp av Frank Beck, sier pressetalskvinne Sissel Tove Aasberg i Kværner Innovation Whitbread Team til Dagbladet.

Kanonstart

Det startet med en oppsiktsvekkende andreplass på Whitbread-seilasens første etappe til Cape Town for «Innovation II». Men det er flere måneder og mange tusen sjømil siden.

Etterpå har det gått stort sett rett vest for nordmennene.

Frostad skulle bruke seilasen gjennom Sørishavet og rundingen av Kapp Horn som bevis for at sponsorenes storsatsing ikke var feil. Det endte med seilasens hittil største fiasko - en sjuendeplass.

Dermed brast demningen, og beskyldingene kom til overflaten. Mannskapet måtte innkalles til krisemøte og medarbeidersamtaler.

Båtens bakkemannskap hevder at krisehjelpen har effekt:
- Teamet har fått tilbake den positive gløden. Nye seilere om bord har også hjulpet til. Frank Beck har reist fra Fort Lauderdale før neste etappe starter søndag. Dette gjorde han i forvissning om at Knut Frostad har klart jobben med å snu stemningen om bord. Nå er målet å vise at andreplassen på førsteetappen ikke var noen tilfeldighet, sier prosjektleder Harald Hjort til Dagbladet.