Skjæret skulle vært merket

Skjæret hvor hurtigbåten «Sleipner» grunnstøtte i går skulle vært merket med radarreflektor og lykt. Men pengene som ble satt av til merking ble trukket tilbake, skriver Haugesunds Avis.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Ifølge avisen ble det i 1996 bevilget 1,5 millioner kroner til merking av Bloksen, skjæret hvor grunnstøtingen skjedde. Men Kystdirektoratet trakk bevilgningen tilbake.

Et bredt utvalg ble nedsatt etter «Sea Cat»-ulykken i 1991, da hurtigbåten til Fylkesbaatane i Sogn og Fjordane grunnstøtte.

Dette utvalget skulle vurdere sikkerheten for hutigbåter og ville ha tilbakemelding fra rederiene om hvilke leder de ønsket å merke. Bloksen var ett av stedene som rederiet til «Sleipner», Hardanger Sunnhordlandske Dampskipsselskap, ønsket å merke.

Et ønske fra kystdistriktssjefen var å få merket hurtigbåtleden med 30 punkt fra Ryvarden sørover til Stavanger og Ryfylke inkludert Bloksen.

- Kystdirektoratet prioriterte det generelle vedlikeholdsarbeidet, og trakk bevilgningen til merking av hurtigbåtleden tilbake.Siden har vi ikke fått penger til dette, sier kystdistriktssjef John Erik Hagen til avisa.

Etter at bevilgningen til nye fyrlys ble strøket i 1997 uttalte hurtigbåtsjef Freider Johansen i Rogaland Trafikkselskap at han fryktet at det måtte skje en ny ulykke før myndighetene vil se viktigheten av å oppgradere fyr- og merkesystemet.

(Dagbladet :på nettet)