HAR SAGT OPP:  Flypassasjeravgiften som skal innføres fra 1. juni, har fått Ryanair til å si opp baseavtalen med Rygge fra 1. november. Foto: Jon Olav Nesvold / NTB scanpix
HAR SAGT OPP: Flypassasjeravgiften som skal innføres fra 1. juni, har fått Ryanair til å si opp baseavtalen med Rygge fra 1. november. Foto: Jon Olav Nesvold / NTB scanpixVis mer

Skjebnetimer for Rygge

Ledelsen ved Rygge Sivile lufthavn har vært i møter med de tillitsvalgte. Et varslet styremøte i ettermiddag kan besegle flyplassens skjebne.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

- Vi har sagt klart i fra til en rekke ulike politikere at vi syns flyseteavgiften er svært uheldig, men vi er dessvere ikke blitt lyttet til. Nå avventer vi administrasjonens og styrets beslutning, sier Håkon Mageli, konserndirektør for kommunikasjon i Orkla, på telefon fra Berlin til Dagbladet.

Rygge sivilie lufthavn eies av Thon Holding AS (40%), Orkla Eiendom AS (40%), Østfold Energi AS (15%) og Østfold fylkeskommune (5%).

Styreleder Svein Hurlen sa i forrige uke at det mest sannsynlig går mot nedleggelse av flyplassen utenfor Moss.

- Ryanair holder fast på å flytte. Det går mot en stopp. Det gjør dessverre det, sa Hurlen til ABC Nyheter.

Han vil verken bekrefte eller avkrefte at det skal avholdes et styremøte tirsdag ettermiddag, noe som etter det Dagbladet og NTB får opplyst framgår av en protokoll som er sendt de ansatte i etterkant av et møte mellom flyplassledelsen og de tillitsvalgte.

Flypassasjeravgiften som skal innføres fra 1. juni, har fått Ryanair til å si opp baseavtalen med Rygge fra 1. november.

Dersom det irske lavprisselskapet forsvinner, vil antallet passasjerer synke fra 1,6 million til 500.000, noe ledelsen mener vil gjøre flyplassen til et underskuddsforetak, skriver NTB.