Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Nyheter

Mer
Min side Logg ut

Skjeletter på skjermen

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon
  • Einar Førde sa på sin fleipete måte før han gikk av som kringkastingssjef at det nok fantes skjeletter i skapene etter ham. Det fikk være opp til andre å finne dem. Nå har i alle fall ett av skjelettene ramlet ut, og det er ikke noe vakkert syn. Gjennom flere artikler i Dagens Næringsliv er det avslørt at det har foregått en utbredt og hemmelig sponsorvirksomhet i NRKs dokumentarprogrammer. Først trodde vi det bare dreide seg om fornøyelsesparken Tusenfryd, som sponset produksjonen av skryteprogrammet om seg selv med 450000 kroner. Men det var mange flere. NRK har systematisk brutt reglene om tekstreklame. Tilliten til statskanalen har fått en alvorlig knekk.
  • Men så viser det seg at NRK ikke har vært alene på denne galeien. TV2 har drevet med samme trafikken. I går kunne Dagens Næringsliv avsløre at kommerskanalen har mottatt en million kroner fra Norges forskningsråd for innslag i nyhetssendingene om teknologi og naturvitenskap. Selv om dette ganske sikkert har hevet kvaliteten på sendingene, er det like uakseptabelt for det. Det er til og med i strid med kringkastingsloven. Og det er bemerkelsesverdig at TV2-sjefen Kåre Valebrokk ikke straks tar avstand fra det som har skjedd, selv om programmene ble sendt før han overtok kanalen. Han pleier ellers ikke nøle med å heve pekefingeren mot andre.
  • Kulturminister Ellen Horn har lovet oppvask med NRK om denne praksisen. Nå må hun ta TV2 med i samme slengen. Det er hevdet at overtrampene har skjedd fordi reglene er uklare. Det er ingen unnskyldning. Det trengs ikke flere regler for å rydde opp i slike enkle spørsmål. Det må være en soleklar regel også for TV-selskaper at det ikke skal finnes skjulte bakmenn for programvirksomheten. Mer komplisert er det ikke. Seerne skal kunne stole på at ingen andre enn TV-selskapene har ansvaret for det som kommer på lufta. John G. Bernander og Kåre Valebrokk må straks rydde opp etter sine forgjengere. De trenger ikke vente på noe oppvaskmøte med statsråden.
Utforsk andre nettsteder fra Aller Media
Kode24 - nettavis om utvikling og koding Elbil24.no -  nyheter om elbil KK.no - Mote, interiør, og tips Sol.no - De viktigste nyheter fra nettsider i Norge Vi.no - Quiz, kryssord og nyttig informasjon Dinside.no - teknologi, økonomi og tester Se og Hør - Kjendis og underholdning Lommelegen.no - helse, symptomer og behandling