ANALYSERES: Eksperter samles denne uka i Frankrike for å analysere vrakdelen som ble funnet på den fransken øya Réunion. Australske eksperter tror skjell som har festet deg på flydelen kan kan si noe om hvilken rute vrakbiten har tatt fra nedslagsstedet fram til strandkanten på Reunion. Foto: EPA/RAYMOND WAE TION/SCANPIX
ANALYSERES: Eksperter samles denne uka i Frankrike for å analysere vrakdelen som ble funnet på den fransken øya Réunion. Australske eksperter tror skjell som har festet deg på flydelen kan kan si noe om hvilken rute vrakbiten har tatt fra nedslagsstedet fram til strandkanten på Reunion. Foto: EPA/RAYMOND WAE TION/SCANPIXVis mer

Skjell på vrakbiten kan gi flere svar på flymysteriet

Malaysiske og franske flyeksperter møtes i dag for å koordinere det videre granskingsarbeidet.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Men enn 500 dager etter at passasjerflyet MH370 fra Malaysia Airlines sporløst forsvant, håper mange nå at funnet av en vingeklaff på den fransken øya Réunion, kan bidra til å komme nærmere et svar på hva som skjedde da flyet forsvant fra radaren den 8. mars i fjor.

Vrakbiten - som er bekreftet å stamme fra et Boeing 777-fly, er sendt til Toulouse i Frankrike. Onsdag denne uka samles en rekke eksperter i Paris for å koordinere den videre etterforskningen av forsvinningen.

Ifølge Reuters tror ekspertene at de raskt vil kunne bekrefte eller avkrefte om vrakbiten faktisk stammer fra det savnede flyet.

Skjell kan gi svar Bilder av den avrevne vingebiten viser at flere skjell har festet seg i bruddstedet, der materialet vingene er bygd av, har løst seg noe opp og gitt grofeste.

Australske forskere tror klassifisering av disse skjellene kan si noe viktig om hvilken rute vrakbiten har tatt fra nedslagsstedet fram til strandkanten på Réunion, skriver Reuters.

Flyprodusenten Boeing vil delta når ekspertene denne uka går løs på den to meter lange vingebiten. Et avgjørende serienummer skal være det første de ser etter, ifølge NTB.

Selv om ekspertene mener undersøkelsene deres vil kunne gi svar på om det faktisk er vrakdeler fra MH370 som er skylt i land, tror de imidlertid at det fortsatt kan bli vanskelig å komme nærmere en forklaring på hva som gikk galt da flyet forsvant.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Vi bør ikke forvente mirakler fra denne analysen, sier direktør for havarikommisjonen Jean-Paul Troadec, ifølge The Guardian.

Flere funn Det var onsdag forrige uke at lokale søppelryddere fant vrakdelen som det knytter seg mest spenning til. I dagene etterpå ble det gjort flere funn, men ikke alt regnes som interessant.

En koffert som ble funnet torsdag ble også fraktet til Frankrike for å bli undersøkt nærmere, men etterforskerne har reist tvil om den faktisk stammer fra MH370.

Réunion ligger 4000 kilometer fra området hvor det ble søkt etter MH 370 i tiden etter at flyet forsvant.

Erklært døde MH370 endret på uforklarlig vis kurs under den skjebnesvangre flygningen i mars i fjor, og ingen hørte noe mer fra flyet. Hendelsen utløste en svært omfattende leteaksjon, der mange land og store ressurser ble satt inn.

Malaysiske myndigheter erklærte i januar de 239 om bord for omkommet.

Instagram Følg @dagbladet.no på Instagram