Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Nyheter

Mer
Min side Logg ut

- Skjerp dere!

Flytogdirektør Berit Kjøll gir en klar melding til sine egne flytogførere: Full skjerping på jobben. - Vi har som målsetting å eliminere menneskelig svikt på Gardermobanen. Da må førerne være skjerpet til enhver tid. Tydeligere kan jeg ikke få sagt det, sier Kjøll.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

- Særdeles alvorlig

Direktøren sier seg meget godt fornøyd med sine flytogførere, men har gjennom et skriv til sine førere gitt beskjed om at de siste måneders tre avsporinger i skifteområdet på Gardermoen ikke er akseptable. Ved flere anledninger har flytogførerne oversett stoppsignal på skifteområdet.

- I Jernbane-Norge har konsekvensene for lokførere som unnlater å følge regelverket vært for små. Vi følger luftfartens prinsipp. Dersom en flytogfører bryter reglene, tas han eller hun ut av tjeneste, og hendelsen granskes grundig. Det foretas en vurdering om flytogføreren er skikket til å fortsette i jobben, og førerne vil i noen tilfeller måtte ta sikkerhetsprøven eller sikkerhetskurs på nytt.

- Menneskelig svikt må få konsekvenser. Legger vi oss på en linje der menneskelig svikt er uakseptabelt, vil antallet tilfeller helt sikkert gå ned, sier Kjøll.

Samarbeider

NSB Gardermobanen har tatt initiativ til et samarbeid med Lokomotivmannsforbundet for å få innarbeidet enda sterkere holdninger til sikkerhet. Ifølge Kjøll er lokomotivførerne selv innstilt på å samarbeide om skjerpingen.

- Sikkerheten har alltid vært det aller viktigste i alt vi foretar oss. Derfor går vi nå gjennom alle prosedyrer, prosesser og forhold som kan påvirke sikkerheten for de reisende. En viktig del av det er også å se på flytogførernes arbeidssituasjon. Vi må identifisere og fjerne forhold som kan øke faren for menneskelig svikt, sier direktøren.

For Kjøll innrømmer at jernbanen, NSB og Flytoget ikke har mye å gå på når det gjelder sikkerheten. Til det har hendelsene og uhellene vært for mange.

Ambisjoner

- Vi har ikke noe slingringsmonn. Kvoten er helt brukt opp. Vi forlanger full skjerping.

Kjøll frykter at ytterligere negativ oppmerksomhet rundt flytoget vil skade den gode anseelsen Flytoget har.

- Markedsundersøkelser viser at over 90 prosent av kundene er godt tilfredse med flytogtilbudet. Hadde det ikke vært for Lillestrøm-ulykken i april, ville vi hatt en klar passasjerøkning i første halvår. På grunn av ulykken har vi samme passasjertall som i første halvår i fjor, sier sier Berit Kjøll.

PÅ SPORET: Flytogdirektør Berit Kjøll er i gang med en grundig gjennomgang av sikkerheten i NSB Gardermoen.
503 Service Unavailable
Utforsk andre nettsteder fra Aller Media