- Skjønner harryene

Avgiftslettelser skulle redusere ølprisene fra 1. januar. Men det har ikke butikkundene eller bargjestene merket noe til.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Politisk rådgiver i Finansdepartemenet, Kaj-Martin Georgsen (H) forstår at forbrukerne reiser til Sverige for å kjøpe øl.

- Når vi har gjort det bryggerinæringen har mast om lenge, er det ikke for bryggerinæringens skyld, men for konsumentene. Da legger vi til grunn at mellomleddene ikke spiser opp hele avgiftslettelsen. Jeg sier ikke at de tilraner seg pengene. Men hvis avgiftslettelse ikke gir seg utslag i reduserte priser, da kan bryggeriene ikke klage over at folk reiser til Sverige for å handle, sier Georgsen.

- En avgiftslettelse på fem prosent er ikke nok til å tette prisgapet mellom Norge og Sverige. Men dette er første skritt. Vi bidrar noe, da satser vi på at andre også bidrar, fortsetter han.

Vet ikke hvor

Bryggerinæringen og kjedene kan ikke svare eksakt på hvor avgiftslettelsen er blitt av.

Informasjonsdirektør Helge Hasselgård i Bryggeri- og mineralvannsforeningen sier at bryggeriene har justert inn avgiftslettelsen i sine forhandlinger med dagligvarekjedene.

- Den avgiftslettelsen som kom ved årsskiftet, var et første og prinsipielt viktig skritt. Men det må komme mye mer før det skal monne. Gapet til svenske ølpriser er 10 kroner pr. liter. Hvis avgiften på øl ikke hadde blitt satt ned, ville vi fått en prisoppgang som følge av inflasjonen. Slik sett hindret avgiftslettelsen en prisøkning på øl, sier Hasselgård til Dagbladet.

Informasjonskonsulent i Hakon-gruppen, Terje Gulbrandsen, bekrefter at Rimi ikke har satt ned ølprisene.

- Hindret prisøkning

- Bakgrunnen er at vi fikk en prisøkning fra våre leverandører 1. september. Vi satte likevel ikke opp prisene i butikkene da. Vi var imidlertid nødt til å gjøre det ved årsskiftet, sier Gulbrandsen.

- Så dermed gikk avgiftslettelsen og prisøkningen opp i opp?

- Avgiftslettelsen bidro til å hindre en prisøkning som vi ellers skulle ha hatt i september, sier Gulbrandsen.

Informasjonskonsulent Øydis Ulrikke Castberg i Profilhuset Meny-Ultra gir dette svaret via e-post:

- Vi har over 150 øltyper i vårt sortiment. Ved nyttår var det en avgiftsendring, og som en konsekvens av denne har prisen på mange av våre ølprodukter gått ned. Det finnes også produkter hvor det ikke har vært noen prisendring, og dette skyldes at vi, etter en grundig lønnsomhetsvurdering, har ønsket å styrke lønnsomheten på produkter som har hatt dårlig omløpshastighet.

Ifølge VGs matbørs for desember og mars er prisen på 0,33 liter Ringnes pils den samme i alle kjedene - 12,90. Unntaket er Rema, som har satt ned prisen på denne øltypen til 12,50.

LIKE DYRT: Avgiftene er redusert etter nyttår, men bare Rema-kjeden har delt litt av gevinsten med kundene. Her fra en Rema-butikk i Oslo.