LASER-KAMPVOGN: De amerikanske Avenger-kampvognene er bygget på feltvognen Humvee, og er i dag utstyrt med et våpentårn bestående av blant annet missiler og 12,7 mm maskinkanon. Her er versjonen Boeing har utstyrt med laserkanon i tillegg, og som i desember skjøt ned et ubemannet fly. Foto: Boeing.
LASER-KAMPVOGN: De amerikanske Avenger-kampvognene er bygget på feltvognen Humvee, og er i dag utstyrt med et våpentårn bestående av blant annet missiler og 12,7 mm maskinkanon. Her er versjonen Boeing har utstyrt med laserkanon i tillegg, og som i desember skjøt ned et ubemannet fly. Foto: Boeing.Vis mer

Skjøt ned fly med laserstråler

Amerikanerne har oppfunnet mobil laserkanon for bakkestyrkene. Som virker!

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet.no): Kraftige laservåpen i stand til å skyte ned droner og ubemannede fly vil i nær fremtid bli en del av de amerikanske bakkestyrkene rundt om i stridssoner verden over.

Fly- og våpengiganten Boeing melder at de har foretatt en vellykket nedskytning av et ubemannet fly med en laserkanon montert på kampvognen Avenger, som allerede er i flittig bruk i den amerikanske hæren.

- Dette er allerede klart til bruk i felt. Hvis vi får pengene bevilget, vil vi kunne ha systemet klar til strid innen et år, oppgir Boeing til Dagbladet.no.

Vellykket test
- Ja, det er selve laseren som skyter ned flyet, bekrefter Marc Selinger i Boeing Missile Defence Systems overfor Dagbladet.no.

- Under testen, ble det brent et hull i selve kontrollenheten til det ubemannede flyet, som førte til at det ikke lenger kunne fly.

Boeing avlører at de vellykkede testene ble foretatt i desember, hvor tre små ubemannede fly, også kalt droner, ble brukt for å teste det nye laservåpenet.

Testene  ble foretatt på White Sands Missile Range i New Mexico. Kampvogna med lasersystemet påmontert skulle bruke det avanserte målsøkingsutstyret til å oppdage og følge de tre dronene under vanskelige forhold for sensorene fordi bakgrunnen forstyrres av ørkenen og fjell.

En av dronene ble også skutt ned på «en operativ relevant rekkevidde», oppgir Boeing. Mer nøyaktig vil de ikke være. Men det er grunn til å tro at rekkevidden minst må være på en kilometer for å gjøre våpensystemet relevant mot droner og ubemannede fly. 

Det er første gang en kampvogn har skutt ned en drone med laser - utenom på film. Og utviklingen har gått i rekordfart. Det er knappe tre år siden Boeing startet utviklingen av det lette kampvognsystemet.

DRONEKILLER: Ubemannede fly og såkalte droner er en stor bekymring på den moderne slagmarken. De er ofte svært vanskelig å oppdage, flyr lavt, og kan bære missiler og bomber så vel som avansert overvåkingsutstyr. Her er amerikanernes egen favoritt, Predator. Foto: AFP/Joel SAGET
DRONEKILLER: Ubemannede fly og såkalte droner er en stor bekymring på den moderne slagmarken. De er ofte svært vanskelig å oppdage, flyr lavt, og kan bære missiler og bomber så vel som avansert overvåkingsutstyr. Her er amerikanernes egen favoritt, Predator. Foto: AFP/Joel SAGET Vis mer

Vanskelig å oppdage
- I motsetning til konvensjonelle våpensystemer kan «Laser Avenger» avfyre sine laserstråler uten å skape eksosstriper eller lysglimt som avslører posisjonen. Derfor kan Laser Avenger nøytralisere ubemannede fly og droner uten å sette soldatene i fare, sier visepresident og prosjektansvarlig Gary Fitzmire i Boeing Directed Energy Systems.

De første store testene Boeing var åpne om skjedde i september 2007. Da ble lasersystemet prøvd ut på fem ubevegelige mål som representerte veibomber (IED) og udetonerte eksplosiver (UXO). At systemet allerede nå er videreutviklet til å kunne oppdage og følge bevegelige mål overrasker mange innen forsvarsindustrien.

Det samme gjør selve laseren, som ikke er i nærheten av styrken man tidligere har ment er nødvendig for å være effektiv mot bevegelige mål.

Mobil og liten
Under testene i 2007 oppga Boeing at laserkanonen hadde en styrke på 1 kilowatt og var en såkalt «solid-state laser». Målene ble uskadeliggjort på «sikker avstand», uten at Boeing har villet oppgi rekkevidden på systemet. Bilder viser imidlertid at rekkevidden på disse første testene ikke var særlig lang.

Men nå skal styrken være doblet, oppgir Fitzmire i en pressemelding. Alikevel er 2 kilowatt langt fra den generelle oppfatningen om at 100 kilowatt vil være minimumsgrensen for effektive laservåpen i militær bruk.

Problemet er at lasere med så stor styrke foreløpig er umulig å tilpasse raske mobile enheter som kampvognene soldatene bruker i felt i dag.

Våpenrivalen Northrop Grumman har i over ti år jobbet med kjempelaserkanonen THEL og M-THEL (den "mobile" versjonen) som under testing har skutt ned katyusha-raketter og bombekastergranater.

Men systemet er alt for stort til å være en reell mobil løsning for styrker i en stridssone.

BRUKES OFTE: Israel Aerospace Industries Limited (IAI) viser her frem sin drone,  Heron TP. Foto: AFP/HO/IAI
BRUKES OFTE: Israel Aerospace Industries Limited (IAI) viser her frem sin drone, Heron TP. Foto: AFP/HO/IAI Vis mer

Kan havne på norske jagerfly
Boeings laserprogram begrenser seg imidlertid ikke til Avenger-vognene, men testes også ut på fly. Hvis testene viser seg å være så effektive og vellykkede som Boeing selv hevder, kan det åpne for muligheter man tidligere ikke trodde var praktisk mulig i utviklingen av blant annet F-35 Joint Strike Fighter - kampflyet blant andre Norge skal kjøpe inn om få år.

Lockheed Martin, som utvikler JSF, har lenge slitt med planene om å utstyret flyet med laservåpen nettopp fordi man har trodd at 100 kilowatt er minimumsstyrken for en effektiv laserkanon.

- For å få 100 kilowatt med lys ut, må du putte en megavatt med elektrisk strøm inn. Et sted på veien må du kjøle ned 900 kilowatt. Det er massivt for et kampfly som normalt håndterer noen titalls kilowatt med kjøling, sa lasersjef i Lockheed Martin, Tom Burris i 2005.

Videre har utfordringen vært å få systemet lite nok til å få plass på flyet.

Alikevel har Lockheed Martin aldri gitt opp planene, men regnet med at det tidligst kan implementeres i fjerdeutgaven, som etter planen produseres fra 2012 og utover. Norge vil etter planen motta sine 56 nye JSF-fly i perioden 2016 til 2020.

Hvis Boeings teknologi viser seg å kunne gi effektiv kamplaser med vesentlig mindre energi og plassbruk, vil det trolig øke sjansene betydelig for at et tilsvarende system integreres i kampflyprosjektet.

TIDLIG TEST: Her er fra testene i 2007, der laserkanonen slår ut udetonerte eksplosiver og veibomber på trygg avstand. Veibomber er et stort problem for troppene i Irak og Afghanistan. Foto: Boeing
TIDLIG TEST: Her er fra testene i 2007, der laserkanonen slår ut udetonerte eksplosiver og veibomber på trygg avstand. Veibomber er et stort problem for troppene i Irak og Afghanistan. Foto: Boeing Vis mer