Skjult kjempe

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

I Norge har vi en medielov som har til hensikt å begrense hvilken kontroll de største aktørene kan ha i mediene. Men med framveksten av nye medier og med en større makt til distributørene av innhold, har Telenor, nesten i skjul, vokst fram til å bli en kjempe i vår norske medieverden. Telenor har på imponerende vis lykkes i å utvikle seg fra et tradisjonelt statlig teleselskap til et konsern med en lang rekke eierinteresser og stor markedsmakt. Selskapet har blitt en dominerende premissgiver i digitaliseringen av mediemarkedet. I parabolmarkedet, i kabeltilbudet og nå også det digitale bakkenett er selskapet Norges i særklasse mektigste distributør av TV-tilbud.

Telenors mange eierskap og allianser, blant annet med TV2, gjør at selskapet nå sitter på fleste sider av bordet, når vår digitale TV-framtid skal bestemmes. Det kan virke som Telenor er blitt så stort at politikere og offentlighet i perioder har hatt problemer med å overskue giganten. Tiden er moden for en bred politisk diskusjon av Telenors nåværende og framtidige makt i de digitale medier.