Skoda Octavia bør bli årets bil

Den er stor, sikker, praktisk, og koster minst 30 000 kroner mindre enn konkurrentene. Det eneste som ikke er luksus på bilen, er navnet. For Skoda er neppe den bilen man forbinder med «årets bil». Men skulle vi bestemme, hadde vi ikke vært i tvil!

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Om noen uker skal den internasjonale juryen kåre «Årets bil». Og den store favoritten er nettopp Skoda Octavia.

Dagbladet har langkjørt første Octavia på norske veier. Vi kjørte en testbil fra Oslo til Praha - 1500 km på alt fra autobane til bytrafikk. Vi kjørte en turbodiesel og brukte under 0,5 liter diesel på mila.

Stor og flott

Kjøreturen bekreftet at nye Octavia er en bil som fortjener å bli en av Norges mest solgte. Den oppleves som en stor og flott bil.

Vi kjørte 1500 km nesten uten stopp og uten å bli slitne. Bilen er lettkjørt, meget komfortabel, og gir kjøreglede i hver meter. Og den er ikke preget av billig østeuropeisk plast eller innredning.

Dette er en internasjonal bil på høyde med det beste fra Japan, Tyskland eller Frankrike. Så se opp - nye Octavia kan bli en ny viktig folkebil. For den blir sjokkbillig når den lanseres i Norge i mars neste år.

Enorm interesse

Dagbladet tror prisene vil starte på 175 000 kroner for den store femseteren med 1,6 liters motor på 75HK. Bilen kan også leveres med en motor på 100 HK. Prisen stiger da til like under kr 200 000.

Det betyr at prisene er rundt 30 000 kroner under de billigste konkurrentene. Og bilen er ikke 30 000 kroner dårligere. Tvert imot.

Interessen for Skoda Octavia er enorm. Overalt hvor Dagbladet stanset med bilen, ble det nærmest folkeansamling. Det er lenge siden vi har måttet svare på så mange spørsmål om en ny bil.

Bekrefter endringer

Historien om Skoda Octavia er bekreftelsen på endringene av industrien i det tidligere Øst-Europa. Skoda er Tsjekkias viktigste industrikonsern. Det eies nå av VW-konsernet, så en Skoda er nærmest en Volkswagen bygd av Skoda. Man bruker de samme motorene og de samme delene. Fabrikken som bygger Octavia, er den nyeste og mest moderne bilfabrikken i Europa. Men lave lønninger og et stort hjemmemarked gjør at Skoda kan selges billigere. I Norge er det VW-forhandlerne som selger Skoda.

Skoda satser også stort på at Octavia skal være en sikker bil. Kollisjonsputer er standard - også i sidene. Det har bare dyrere biler. En bil som Ford Mondeo har ikke sidekollisjonsputer.

Neste år kommer en stasjonsvognutgave-- og de som har sett bilen, sier at «den er dømt til suksess».