-  Skogsholm tar ikke flysikkerhet på alvor

Luftfarts-Norge kutter og sier opp på alle kanter. Nå anklages samferdsels-minister Torild Skogsholm for å svikte flysikkerheten.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

STAVANGER (Dagbladet): -  Samferdselsministeren tar ikke sikkerheten i norsk luftfart på alvor. Nå må hun forstå at hun har ansvaret når Luftfartstilsynet ikke gjør jobben sin, sier Petter Førde, leder av Norsk flygerforbund.

Nedbemanninger, kostnadskutt og sammenslåinger. Men samtidig: En markant vekst i flytrafikken. Det har gjort at flysikkerheten i norsk luftfart er blitt svekket i løpet av få år, hevder stadig flere sentrale aktører.

-  Det bygges ned over hele fjøla i norsk luftfart. Jeg er helt enig i at flysikkerheten er blitt dårligere i løpet av de siste åra, sier flygernes talsmann, Petter Førde. Han får støtte av Havarikommiasjonens leder, Erik Bakke.

-  Jeg er ikke særlig happy med det som skjer i norsk luftfart for tida, sier Bakke.

Flygerne har blant annet advart mot flyttingen av Luftfartstilsynet. Overvåkeren av flysikkerheten vil nå miste mye kompetanse.

-  Det kommer til å ta flere år før tilsynet er på dagens nivå igjen. Mye kunne vært gjort for å bedre sikkerheten. Men alt handler nå om økonomi, sier Førde.

Følgende trekkes fram:  Luftfartstilsynet nærmest tvangsflyttes fra Oslo til Bodø, med intern uro og tap av fagfolk som resultat.  Avinor, det tidligere Luftfartsverket, skal spare 400 millioner kroner og fjerne 700 ansatte. Kontrollsentraler og tårn omorganiseres. Toppledelse og ansatte krangler åpenlyst. SAS Braathens er preget av sammenslåing, kostnadskutt og oppsigelser.  Flyteknikernes organisasjon hevdet nylig at det daglig letter fly som ikke er i flydyktige.

Nå slår også pilotene alarm:  Økonomipresset gjør at flygernes arbeidstid tøyes på grensen av det lovlige. Nye arbeidstidsregler, skal ha blitt innført av EU, men er ikke adoptert i Norge.

-  Nå beveger vi oss derfor på ytterkanten av hva regelverket tillater. Faktisk har buss- og lastebilsjåfører mye strengere arbeidsregler enn oss. På sikt vil dette skade flysikkerheten. Myndighetene tar på ingen måte ansvar, sier Førde, som har tatt opp problemet med samferdselsministeren.

-  Men Skogsholm har minimal forståelse for våre synspunkter, sier Petter Førde.