Skole for alle penga

Det ser nesten ut som en konspirasjon, men det er nok helst desperasjon når «alle» nå kaster seg inn i skoledebatten, skriver Stein Aabø.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

Først kom PIRLS-undersøkelsen om norske skoleelevers middelmådige leseferdigheter. Så kom PISA-undersøkelsen som bekreftet at kunnskapene er skrale også i matematikk og naturfag. Elevene i verdens rikeste land viste seg å prestere på linje med elever i land vi ikke liker å sammenlikne oss med. Like etter vedtok styret i Kommunenes Sentralforbund en utdanningspolitisk plan for å bistå kommunene (de som eier og finansierer skolene) med å styrke kvaliteten i skolen. Så kom undersøkelsen fra Norsk matematikkråd som viste at de som studerer matematikkrevende emner har jevnt synkende kunnskaper, fordi grunnlagskompetansen fra grunnskole og videregående er for svak. Samtidig understreket Jens Stoltenberg på sin siste pressekonferanse før jul at regjeringen vil satse på å øke kvaliteten i skolen.

Etter dette har debatten gått livlig ved diverse julemiddager i de norske hjem, slik at folket var fullt ut i stand til å nikke bekreftende da statsministeren i sin tale første nyttårsdag gjentok behovet for å øke kvaliteten i skolen.

Som om ikke dette var nok vet vi at når året braker løs for alvor, med den store årlige NHO-konferansen førstkommende tirsdag, så er overskriften «Kunnskapslandet Norge». Med sedvanlig sans for timing treffer NHO. Godt gjort siden forhåndsplanleggingen til årets konferanse har pågått i lang tid. Og for ikke å miste momentum etter statsministerens nyttårstale, rigget NHO til en pressekonferanse allerede i går, med presentasjon av en svær Synovate-utført undersøkelse av folks interesse for og holdninger til skolespørsmål. På samme pressekonferanse ble det lagt fram en rapport fra Samfunns- og næringslivsforskning (SNF)/Norges Handelshøyskole som går grundig inn på mulige årsaker til tilstanden og hva man kan gjøre med den. Og alle flasketuter peker på læreren. Det er hun som kan redde norsk skole.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer