Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Nyheter

Mer
Min side Logg ut

Skolen – nok en gang

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Før julehelga kom nok en bedrøvelig melding om tilstanden i Skole-Norge. Den siste undersøkelsen fra Norsk Matematikkråd viser at tallforståelsen blant studenter som velger matematikkrevende studier er svakere enn noensinne. Og det er ikke studentenes skyld, snarere den forståelse de har med seg fra lavere skoletrinn. Elevene har ikke fått med seg grunnleggende ferdigheter for å mestre ny læring på høyere nivåer. Når det så er lærerstudentene som gjør det dårligst, er det lite håp om snarlig bedring for kommende generasjoner. Undersøkelsen bekrefter funnene i den mye omtalte PISA-undersøkelsen. Det står dårlig til med matematikkferdigheter og –forståelse.

Nivået har sunket jevnt og trutt siden målingene ble igangsatt på begynnelsen av 80-tallet. Årsakene kan være mange. Blant annet har bruken av kalkulatorer og elektronisk tallbehandling for alvor skutt fart siden den gang. Mange bruker også kalkulatorer som et hjelpemiddel i matematikkundervisningen. Dermed oppstår faren for at elevene mister det viktigste på veien. Men realfagenes stilling i skolen har samtidig blitt svekket. Det samme har læreryrkets status.

Status har nødvendigvis sammenheng med hvordan læreryrket verdsettes. Lønn er et viktig virkemiddel for å rekruttere og beholde kompetente og gode lærere, slik lønn brukes overalt ellers.

Ting kan tyde på at undersøkelsene om den middelmådige kvaliteten i norsk skole er i ferd med å synke inn hos politiske myndigheter som i siste instans er deres arbeidsgivere. Statsministeren understreket ønsket om en sterk satsing på skolen på sin siste pressekonferanse før jul. I tillegg har Kommunenes Sentralforbund (KS) vedtatt en utdanningspolitisk plattform som varsler økt satsing på skole og lærere. Det må kunne tolkes som om lærernes arbeidsgivere er innstilt på å bruke de muligheter de rår over.

Utforsk andre nettsteder fra Aller Media