I landets største elevundersøkelse, som Dagbladet har fått tilgang til, er konklusjonen at en stor del av elevene ønsker seg en annen skolehverdag. Elevene sier at de savner engasjerte lærere.
Annenhver elev i ungdomsskolen har få eller ingen lærere som gir dem lyst til å yte mer, mens 49 prosent føler at de har for liten innflytelse på arbeidsplanen i klasserommet.
Mye å gripe fatt i
- Resultatene fra undersøkelsen gir skolene mye å gripe fatt i. For å øke motivasjonen og lærelysten, er det viktig med inspirerende lærere som legger til rette for at elevene kan delta aktivt i organisering og gjennomføring av undervisningen, sier avdelingsdirektør ved forskningsinstitusjonen Læringssenteret, Anne Berit Kavli.
På ungdomstrinnet sier nesten halvparten av elevene at de tror noen i klassen blir mobbet. Samtidig sier elevene at de selv trives på skolen.
Lærerne mobber
På videregående oppgir 42 prosent av elevene at de har sett elever bli mobbet at lærerne. Litt færre elever har sett elever bli mobbet av medelever.
- Forebygging mot mobbing er veldig viktig, og vi tror at inspirerte, aktive elever gir mindre mobbing, sier leder i Elevorganisasjonen, Robert Terdal Moe. Elevorganisasjonen er elevenes nasjonale interesseorganisasjon.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger