Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Nyheter

Mer
Min side Logg ut

- Skolen gir gutta trøbbel

Over dobbelt så mange gutter som jenter må ha spesialundervisning på skolen. - Trekk ved skolen gjør trolig at gutter får større problemer, sier forsker Thomas Nordahl til Dagbladet.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Han er en av flere forskere som mener det må settes fokus på skolen, ikke på enkelteleven, for å finne årsaken til hvorfor skolen blir vanskelig for noen.

- I skolen verdsetter vi en bestemt elevoppførsel. Fremdeles er det mest hensiktsmessig å kunne sitte i ro og lytte, dersom du vil ha gode karakterer. Mange gutter er mer utagerende. Blant annet ser vi at elever med såkalt problematisk atferd er relativt sterkt representert blant dem med spesialundervisning. Men vi vet ikke hva som har kommet først: Atferden eller behovet for ekstra støtte, sier Nordahl ved NOVA (Norsk institutt for forskning om oppvekst, velferd og aldring).

Avlastning?

- Det kan også se ut til at spesialundervisning i mange tilfeller virker som avlastning for annen undervisning, sier forskeren som blant annet står bak rapporten «Idealer og realiteter» om spesialundervisning i osloskolene.

Seks prosent - cirka 34000 - av alle elevene i grunnskolen får spesialundervisning, viser statistikk fra Grunnskolens Informasjonssystem for skoleåret 1998/99. Det er denne statistikken som blir brukt i statsbudsjettet.

8 prosent av alle guttene i grunnskolen trenger den ekstra støtten, mens bare 4 prosent av alle jentene trenger det. 1700 flere elever fikk spesialundervisning sammenliknet med forrige skoleår.

- Jenter er mindre synlige i klasserommet, kanskje er de underrepresentert i statistikken. Men på den annen side: De gjør det bedre på skolen enn guttene, sier Nordahl ved NOVA .

Ulik prioritering

Fylkesoversikten viser at gutteandelen blant elever på spesialundervisning er jevn i over hele landet.

- Kjønnsfordelingen har vært slik i en årrekke, sier seniorrådgiver Rolf Hekneby i grunnskoleavdelingen i Utdanningsdepartementet.

Men på fylkesnivå er det store forskjeller i antall elever som faktisk får slik støtte.

- På kommunenivå er forskjellene enda mer markante. Disse forskjellene er for store til å kunne forklares av befolkningstall. De gjenspeiler trolig kommunens økonomi, prioriteringer og tradisjoner, ikke at behovet er så dramatisk mye lavere enn andre steder, mener forsker Nordahl ved NOVA.

Spesialundervisning gis som oftest slik: Ved enetimer utenfor klasserommet, ved timer i gruppe utenfor klasserommet eller ved bruk av assistent/støttelærer i klasserommet.

Spesialundervisning

Fylke  

Gutter  

%  

Jenter  

%  

Østfold

1225

8

556

4

Akershus

2369

7

991

3

Oslo

1704

7

785

3

Hedmark

1121

10

464

4

Oppland

965

8

369

3

Buskerud

1553

10

623

4

Vestfold

1207

9

534

4

Telemark

772

7

365

4

Aust-Agder

663

9

292

4

Vest-Agder

948

8

456

4

Rogaland

2240

8

1049

4

Hordaland

2320

8

972

3

Sogn og Fjord.

672

9

278

4

Møre og Romsd.

1667

10

707

4

Sør-Trøndelag

1668

10

729

4

Nord-Trønd.

791

9

374

4

Nordland

1411

8

620

4

Troms

828

8

358

4

Finnmark

523

10

222

5

Totalt

22 694

8

10 744

4