Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Nyheter

Mer
Min side Logg ut

Skolen øker sosiale forskjeller

Er du gutt, innvandrer og har foreldre med lav utdanning, er du blant skolens tapere. Norske jenter med velutdannede foreldre er vinnerne, og den norske enhetsskolen forsterker denne tendensen.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Tilstandsrapporten for utdanningssektoren, som Læringssenteret offentliggjorde torsdag, inneholder for første gang en samlet karakterstatistikk for hele landet, både for grunnskole og videregående opplæring.

Rapporten føyer seg inn i rekken av undersøkelser som viser at det norske skolesystemet ikke bidrar til å utjevne sosiale forskjeller mellom elevene. Det er et viktig mål for norsk utdanningspolitikk at fabrikkarbeiderens sønn og overlegens datter skal ha like muligheter. Slik ser det ikke ut til å være, og det bekymrer både skolefolk og politikere.

Tallene viser systematiske forskjeller i karakternivå mellom gutter og jenter, og mellom elever med høyt utdannede og lavt utdannede foreldre. Etnisk bakgrunn påvirker karakternivået i svært sterk grad.

Standpunktkarakteren i matematikk i grunnskolen er i gjennomsnitt 3,4 for alle. De med norsk bakgrunn har 3,5, førstegenerasjons innvandrere har 3,1 og andre generasjons innvandrere har 3,3.

Jenter som har foreldre med over fire års høyere utdanning, har et karaktergjennomsnitt på 4,3 i matematikk. Gutter med foreldre som har grunnskoleutdanning, har et gjennomsnitt på 2,6 i standpunkt i matematikk. Gjennomsnittskarakteren stiger systematisk i takt med foreldrenes utdanningsnivå for alle grupper.

(NTB)

Utforsk andre nettsteder fra Aller Media