- Skolen øker sosiale forskjeller

Lærerne følger ikke opp elevene, hevder forsker.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet.no): Norske lærere er blant de i verden som gir mest lekser, men som følger dem opp minst.

Dette går særlig utover de elevene som ikke får så mye hjelp hjemme. Dermed sementeres og forsterkes sosiale forskjeller i samfunnet.

Den sterke kritikken kommer fra høgskolelektor Rakel K. Rohde Næss ved Høgskolen i Vestfold (HVE).

- Lekser er noe som kan være med på å understreke forskjellene mellom dem som profiterer og dem som ikke gjør det, sier hun til forskning.no.

Hun hevder lærerne er tradisjonelt for svake på didaktikk - evnen til å undervise og lære bort.

Rohde Næss henviser til Stortingsmelding nr. 16, der myndighetene kommer med sterk kritikk av måten norske skole drives på. Her står det at norsk skole er verdens beste når det gjelder intensjoner, men at den svikter i praksis.

Får hjelp hjemme

Det er vist i tidligere undersøkelser at de som får de beste karakterene, er elever som kommer fra ressurssterke hjem, der foreldrene har høy utdanning. Og de elevene som dropper ut av videregående skole, mangler ofte denne backingen hjemmefra.

BAKGRUNN AVGJØR: Elevenes sosiale bakgrunn og ressurser i hjemmet betyr mye for karakterene, spesielt dersom lærerne ikke følger opp elevene og hjemmeleksene deres. FOTO: TOM E. ØSTHUUS
BAKGRUNN AVGJØR: Elevenes sosiale bakgrunn og ressurser i hjemmet betyr mye for karakterene, spesielt dersom lærerne ikke følger opp elevene og hjemmeleksene deres. FOTO: TOM E. ØSTHUUS Vis mer

- Dette viser at skolesystemet er for rigid og ikke evner å få til det overordede prinsippet om tilpasset opplæring, sier Rohde Næss til forskning.no.

Utydelig

Hun synes det virker som om skolen er veldig utydelig når den skal fortelle elevene hva de skal lære og hvordan de skal arbeide. Dermed kan det blir vanskelig å forstå hvorfor en skal lære noe.

Når oppfølging av lekser og hjemmearbeid i stor grad overlates til foreldrene, sier det seg selv at det blir forskjell på resultatene.