- Skolen øker sosiale forskjeller

Lærerne følger ikke opp elevene, hevder forsker.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

(Dagbladet.no): Norske lærere er blant de i verden som gir mest lekser, men som følger dem opp minst.

Dette går særlig utover de elevene som ikke får så mye hjelp hjemme. Dermed sementeres og forsterkes sosiale forskjeller i samfunnet.

Den sterke kritikken kommer fra høgskolelektor Rakel K. Rohde Næss ved Høgskolen i Vestfold (HVE).

- Lekser er noe som kan være med på å understreke forskjellene mellom dem som profiterer og dem som ikke gjør det, sier hun til forskning.no.

Hun hevder lærerne er tradisjonelt for svake på didaktikk - evnen til å undervise og lære bort.

Rohde Næss henviser til Stortingsmelding nr. 16, der myndighetene kommer med sterk kritikk av måten norske skole drives på. Her står det at norsk skole er verdens beste når det gjelder intensjoner, men at den svikter i praksis.

Får hjelp hjemme

Det er vist i tidligere undersøkelser at de som får de beste karakterene, er elever som kommer fra ressurssterke hjem, der foreldrene har høy utdanning. Og de elevene som dropper ut av videregående skole, mangler ofte denne backingen hjemmefra.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer