TØFF BESKJED: - De hadde detaljerte beskrivelser av hvordan en av dem var hastesendt til sykehuset. Foto: Google Street View
TØFF BESKJED: - De hadde detaljerte beskrivelser av hvordan en av dem var hastesendt til sykehuset. Foto: Google Street ViewVis mer

Skolen sa fire elever var døde. Viste seg å være skremsel for å bevisstgjøre om trygg kjøring

- Det gjør bare at du slutter å stole på lærerne.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Tidligere denne måneden fikk ungdomsskoleelevene ved Brodhead High School I Wisconsin, USA, beskjed om at fire medelever var drept som følge av at noen hadde sendt tekstmeldinger mens de kjørte.

Beskjeden kom på morgenen, når elevene vanligvis får viktig informasjon på skolen. Etter noen minutter kom det imidlertiden ny beskjed. Den første var ikke sann, bare en del av et opplegg for å bevisstgjøre de unge om å kjøre trygt.

Det gjorde dypt inntrykk på ungdommene, naturlig nok. Hendelsen ble først omtalt av WMTV.

- Mange venner og medelever begynte faktisk å gråte fordi de trodde elevene faktisk var døde, sa elev Madison Trombley til kanalen.

Mange ringte eller sendte tekstmelding til foreldrene.

- De hadde detaljerte beskrivelser av hvordan en av de angivelig skadde var hastesendt til sykehuset. Jeg var ganske opprørt. Det er en veldig liten skole, de fleste visste hvem de var, sier elev Sam Bolen, til Washington Post.

Det bor bare litt over 3000 mennesker i Brodhead, så det er ikke bare elevene på skolen som kjenner til hverandre.

Elevene som ble meldt omkommet hadde fått beskjed på forhånd, men fikk ikke informere vennene om at de egentlig hadde det helt fint.

Inspektøren i distriktet, Leonard Lueck, sier ifølge WMTV at det ikke var meningen at elevene ble stressede eller redde, men at det skulle gi et virkelig bilde av hva som kan skje.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Litt seinere anerkjente han i en e-post til Washington Post at det var «problemer med denne aktiviteten på grunn av kommunikasjonsproblemer som oppsto».

«Mens vi står fast ved verdien av aktiviteten, ser vi svakhetene med hvordan det var kommunisert. Vi kommer til å evaluere verdien av dette og enten gjøre endringer, eller la være å gjøre det igjen».

Elev Sam Bolen synes verken det var effektivt eller noen god idé.

- Det gjør bare at du slutter å stole på lærerne og alle meldinger du får, sa han til WMTV.