Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Nyheter

Mer
Min side Logg ut

Skolen skriker etter menn

Mannlige lærerstudenter ansettes uten å ha vist seg på jobbintervju. Med en voldsom overvekt av kvinner skriker skolene etter maskuline innslag i klasserommene.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Av 1500 jobbsøkere til lærerstillinger i Oslo er det 360 menn.

- Jeg kjenner gutter som har blitt ringt opp av rektorer med ledige stillinger bare fordi de er gutter, forteller Anders Søvik.

- Jeg håper det ikke var derfor jeg fikk jobb, ler han. Om noen dager begynner han i ny jobb som lærer ved Groruddalen skole.

Søvik synes det er synd at så få gutter velger samme yrkesvei som ham.

- For meg handler det om å bidra til å lage en bedre skole, faglig og sosialt. Det finnes masse dokumentasjon på at barn har det best med rollemodeller av begge kjønn, derfor trengs det flere menn i skolen, sier han.

Headhuntes

- Gutter er definitivt en mangelvare, vi skulle gjerne hatt flere, sier Mette Bjørndal ved grunnskoleavdelingen hos Skoleetaten. Mangelen på menn i skolen gjør at nyutdannede gutter fra lærerskolen er voldsomt ettertraktet.

- Gutta får helt klart jobb raskere enn jentene, sier Henriette Randsborg, leder for Norsk Lærerstudentlag. Hun hører jevnlig historier om mannlige studenter som kan velge og vrake i jobbtilbud, mens jentene oftere må ta det de får. Randsborg mener status er forklaringen på hvorfor menn ikke vil jobbe som lærere.

- I tillegg er nok lønn viktigere for jobbvalget for menn enn for kvinner, tror hun. Økt lønn blir viktig for å trekke menn til skolen. Lønn er også en viktig grunn til at mange av guttene som begynner på lærerstudiet, hopper av om de får bedre tilbud underveis.

- IT-gutta forsvinner først. Databransjen har alt av programvare, men trenger folk som kan lære det bort, derfor er det mange lærerstudenter som hentes ut der. Generelt er det lett for lærere å få jobb i andre bransjer. Vi har en litt-om-alt-utdannelse, pluss lederkompetanse, så vi er veldig anvendelige, reklamerer hun.

Bedre forhold

Randsborg synes det er trist at mange hopper av fra lærerjobben, men er ikke uten forståelse for det.

- Det er ikke så fristende å jobbe på Sagene skole hvor du ikke kan lufte av frykt for at vinduet faller ut. Skal vi beholde folk i skolen, må lærere få bedre lønns- og arbeidsforhold. Dessuten må lærerorganisasjonene slutte å syte og si at vi har en fæl jobb. Isteden må vi formidle hvor viktig oppgaven vår er og fortelle om de mange gode øyeblikkene en dag på skolen bringer, er Randsborgs oppfordring til kollegaene.

Bekymret

Leder i Norsk Lærerlag, Helga Hjetland, er også bekymret for situasjonen.

- Feminisering av skolen er et fenomen i alle OECD-landene. Problemet i Norge er ikke at det er for mange kvinner, men at det er for få menn. Barn trenger begge kjønn for å få gode rollemodeller, sier hun. Hjetland bekrefter at mannlige lærere har større valgfrihet i jobb-jakten.

- Det er veldig mange skoler som vil ha flere mannlige lærere, så det er nok lettere for gutter å få drømmejobben.

ENSOM OG ETTERTRAKTET:</B> Anders Søvik skal bli lærer på Groruddalen skole. Han er en av få menn som vil jobbe på den skolen.