Skolen som datakirkegård

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon
  • I går lanserte næringsminister Lars Sponheim og undervisningsminister Jon Lilletun regjeringens IT-satsing på skolen. De vil gjøre den til en datakirkegård. Sponheim ser for seg at offentlige etater og private bedrifter dumper 16000 brukte datamaskiner i skolen neste år. Ifølge Sponheim er det bare nødvendig med en liten jobb for å renske opp på harddiskene og installere ny programvare. Han forsikrer at maskinene ikke skal være skrap, men minst såkalte Pentium-maskiner. Samtidig skal maskinene være fullt nedskrevet i bedriftene. En datagenerasjon er tre år. Skolen skal altså få maskiner som er av forrige generasjon idet de tas i bruk av elevene.
  • Det er pinlig klart at den norske skolen er håpløst i bakleksa i forhold til IT-utviklingen ellers i samfunnet. Videreutdanningen av lærere i IT-kunnskap er tilfeldig og utilstrekkelig. Selv lærerne i datafag opplever at mange elever kan mye mer om programvare, programmering og datamaskiner enn de selv. Framfor alt er elevene bedre kjent på Internett enn lærerne. Jevnt over disponerer disse elevene langt bedre datautstyr enn skolene.
  • Denne situasjonen gjør at de datakyndige elevene synes skolen er treig, foreldet og ytterst kjedelig. Det farger oppfatningen til de elevene som selv ikke er like kyndige eller disponerer eget datautstyr. Og IT-faget i skolen krasjer.
  • Dumping av brukte datamaskiner i skolen kan bare forsterke denne situasjonen. Det er et lite gjennomtenkt og lite framtidsrettet opplegg som kommer i veien for en skikkelig og allerede høyst forsinket IT-satsing i skolen. Regjeringen er heller ikke samkjørt i sin IT-tenkning. Valgutspillet fra kommunalminister Odd Roger Enoksen om å kable opp hele landet slik at også de ytterste skjær får skikkelig datatilgang, ligger på et helt annet teknologisk nivå enn forslaget fra Lilletun og Sponheim.
  • Vi kan ikke fri oss fra følelsen av at dette forslaget befester inntrykket av at næringsministeren har et dårlig grep på IT-saker: Han startet i jobben med å vise en sjokkerende mangel på forståelse for år 2000-problemet.