Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Nyheter

Mer
Min side Logg ut

«Skolen var bedre før»

Nær tre av ti spurte mener den norske skolen er dårligere i dag enn da de selv var skoleelever. Det er det oppsiktsvekkende resultatet i en fersk meningsmåling MMI har gjort.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

og BJØRG AFTRET

- Det at så mange mener dette, bør være et varsku for våre skolemyndigheter, sier leder Britt Solheim i Foreldreutvalget for grunnskolen.

MMIs spørreundersøkelse er gjort på oppdrag for Dagbladet i et representativt utvalg av befolkningen over 15 år. Den omfatter 1001 personer, fordelt på 533 kvinner og 488 menn.

Vi stilte følgende spørsmål: «Tror du dagens grunnskole, det vil si første til tiende klasse, er bedre i dag, dårligere i dag eller som i dag, sammenlignet med da du selv var skoleelev, eller har du ingen mening om dette?»

Den største gruppa - 39 prosent av de spurte - tror kvaliteten i norsk skole er bedre i dag. Det er likevel oppsiktsvekkende at så mye som en fjerdedel (26 prosent) mener kvaliteten er dårligere enn da de selv var skoleelever.

Overraskende

- Dette overrasker meg, sier Britt Solheim.

- Selv mener jeg skolen er i en positiv utvikling på mange områder, men at den har fått mange nye utfordringer, legger hun til.

MMI-konsulent Kristin Taraldsrud Hoff sier det er et generelt trekk i befolkningen at en fjerdedel mener skolen er dårligere enn før, uavhengig av kjønn, alder, utdanning, bosted og partitilhørighet.

- Det er en antydning til at de med høyest inntekt mener skolen er dårligere, mens en overvekt av kvinner og de med barn i skolepliktig alder mener skolen er bedre nå, sier Hoff.

Det siste mener hun kan være et tegn på at de med mest innsikt i situasjonen i skolen, mener kvaliteten er blitt bedre.

I den ferske MMI-undersøkelsen har vi også spurt om den enkeltes samlede inntrykk av kvaliteten i dagens norske skole.

En slapp skole

Svarene viser at størstedelen av befolkningen (42 prosent) mener norsk skole holder «ganske god» kvalitet, mens bare 5 prosent mener den holder «meget god» kvalitet.

Det kanskje mest oppsiktsvekkende er at hele 35 prosent av de spurte synes norsk skole verken er god eller dårlig.

- Dette stemmer med mitt inntrykk. Det er en stor spredning i folks opplevelse av skolen, sier Britt Solheim.

- Det at så mange mener skolen verken er god eller dårlig, er vel et tegn på at de synes det er for slapt; at holdningen ikke er offensiv nok i forhold til å kvalitetssikre og forbedre skolen, sier Solheim.

Barna trives

MMI-undersøkelsen tar også for seg trivselen i skolen. Alle spurte med barn i skolepliktig alder, har fått spørsmålet: «Tror du eller tror du ikke at ditt eller dine barn trives i skolen?»

Svarene tyder på at langt de fleste barn ifølge sine foreldre trives på skolen. 21 prosent mener barnet trives, mens 1 prosent sier at de tror barnet mistrives i skolen.

Britt Solheim i Foreldreutvalget for grunnskolen mener at trivselen generelt sett er bra i skolen i dag.

- Det er veldig bra hvis det er riktig at bare 1 prosent mistrives, men det er likevel en tragedie for den det gjelder. Vi må jobbe aktivt for at ingen skal mistrives i skolen, sier Solheim.