Skolens problem

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Det er ikkje sant at gutane blir undertrykte i dagens skule, dei har berre mistforstått fordelane dei hadde før, skrev Leif Tore Sædberg i en kronikk i Dagbladet i går.

Jeg er helt enig i at å late som om dagens skolesystem driver \'motsatt\' kjønnsdiskriminering blir en avsporing. Jeg har selv jobbet mange år i norsk skole og ser at noe av problemet er følgende:

Gutter og jenter kan være like urolige og ukonsentrerte, men blir møtt på forskjellig måte. Det blir oftere krevd av jenter (både av foreldre og lærere) at de skal tilpasse seg lærerens undervisningsform, mens guttene (og deres foreldre) krever at læreren skal undervise på deres premisser.

Når jentene er urolige, ber vi dem skjerpe seg og følge med. Og vi gir dem selv skylden hvis de får dårlige resultater. Når guttene er urolige, tenker vi at det er noe galt med undervisningsformen til læreren. Hvorfor krever vi ikke at guttene skal ta seg sammen å følge med når vi gjør det med jenter?

ULIK STRATEGI: \'Det blir oftere krevd av jenter (både av foreldre og lærere) at de skal tilpasse seg lærerens undervisningsform, mens guttene (og deres foreldre) krever at læreren skal undervise på deres premisser\' skriver denne innsenderen.
ULIK STRATEGI: \'Det blir oftere krevd av jenter (både av foreldre og lærere) at de skal tilpasse seg lærerens undervisningsform, mens guttene (og deres foreldre) krever at læreren skal undervise på deres premisser\' skriver denne innsenderen. Vis mer