Skor seg på krigen i Irak

Rederiet Wilh. Wilhelmsen eier 50 prosent av det amerikanske selskapet ARC, som blant annet transporterer store mengder gods til Irak for USAs militære styrker.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Dermed har rederkongen Wilhelm Wilhelmsen gjort gode penger på krigen i Irak. Filmskaperen Erling Borgen avslører i filmen «Et lite stykke Norge» at norske krigsskip, uten Stortingets vitende, eskorterte fartøy med amerikanske våpen til Irak i 2003. Et av skipene som ble eskortert, var fartøyet «Faust». Skipet eies av rederiet American Roll-On Roll-Off Carrier (ARC). Rederiet Wilh. Wilhelmsen eier 50 prosent av ARC.

Frakter militært utstyr

Det er korrekt at ARC er tjenesteleverandør til den amerikanske statsadministrasjon. En av kontraktspartene er det amerikanske forsvarsdepartementet.

ARC transporterer blant annet kjøretøyer og annet militært utstyr, men ikke håndvåpen, ammunisjon, bomber eller soldattropper. Selskapet frakter også flyttelaster for militære, sier informasjonssjef Cecilie Stray i Wilh. Wilhelmsen til Dagbladet. Hun presiserer at ARCs åtte skip også transporterer mye sivilt gods til blant annet Midtøsten og Europa. De fører også humanitært utstyr, sanitetsutstyr og maskiner til gjenoppbygging av Irak.

Godt kundeforhold

- Er det ikke et etisk problem for rederiet at man tjener penger på å frakte krigsutstyr?

- ACR er for det første et amerikansk datterselskap med skip som seiler under amerikansk flagg. De er amerikansk eiet, operert og bemannet. Konsernets datterselskaper har hatt kontakter med det amerikanske forsvaret siden 1980-åra. Dette er et kundeforhold som har fungert godt, og vi synes det er greit å oppfylle denne som andre kundekontrakter, sier Stray.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Hun opplyser at det amerikanske forsvaret står for ca. 1 prosent av Wilh. Wilhelmsens årlige frakter. Inntekter fra rederiets amerikanske virksomhet utgjør ca. 4,5 prosent av rederiets totale inntekter. Wilhelmsen-konsernets driftsresultat endte i fjor på 232 millioner dollar.

 OMDØPT:  ARCs skip er kledelig omdøpt i anledning amerikanernes operasjon i Irak. Skipet «Faust» heter nå «Liberty». Skipet «Tellus» ble «Independence», «Fidelio» ble «Patriot» og «Tanabata» ble «Resolve». Foto: Shipspotting.com
OMDØPT: ARCs skip er kledelig omdøpt i anledning amerikanernes operasjon i Irak. Skipet «Faust» heter nå «Liberty». Skipet «Tellus» ble «Independence», «Fidelio» ble «Patriot» og «Tanabata» ble «Resolve». Foto: Shipspotting.com Vis mer

Trengte flere skip

I konsernets årsrapport for 2005 går det fram at det amerikanske datterselskapet ARC økte flåten fra fem til åtte skip, og selskapet økte sin service til Midtøsten. ARC har opprettet en egen rute fra USA til Midtøsten, der skipene anløper i blant annet Alexandria, Dubai og Kuwait. Wilh. Wilhelmsen opplyser at det amerikanske datterselskapet ARC har vært i Kuwait 14 ganger med last for USAs forsvar.

- Det dreier seg om trucker, anleggsmaskiner, lastebiler og ambulanser, samt noen stridsvogner og stridshelikoptre. Vi er også kjent med at noen av skipene som har vært chartret til den amerikanske marinens Military Sealift Command, har hatt anledning til å ha militært vaktpersonell om bord, sier Stray.

- Er det militært vaktpersonell fra USA på transportruter til Kuwait i dag?

- Nei.