Godt år:  Daglig leder Tor Fauske i Löplabbet er en av dem som kan si seg strålende fornøyde med skosalget. Foto: Jørgen Hyvang/FA
Godt år: Daglig leder Tor Fauske i Löplabbet er en av dem som kan si seg strålende fornøyde med skosalget. Foto: Jørgen Hyvang/FAVis mer

Skor seg til suksess på løpeglade nordmenn

Asics Norge har tjent 380 millioner kroner de siste fire årene, og flere andre håver inn på nordmenns løpertrang.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Finansavisen): ?Når startskuddet for Oslo Bratteste går på lørdag, er det mange som må sitte hjemme fordi det ikke er plass til flere i Wyllerløypa. Oslo Maraton setter nye rekorder, og mange er med på motbakkeløp.

De aller fleste skal ha sko på føttene, og veldig mange av dem velger japansk, skriver Finansavisen.

Omsetningen til Asics har steget jevnt og trutt de siste årene — fra 271 millioner kroner i 2008 til 400 millioner kroner i 2012. For 2013 viser omsetningen nesten 600 millioner kroner. Ledelsen i Asics Norge får ikke lov til å uttale seg om tallene, men selskapets kontor i Amsterdam opplyser at den høye inntjeningen i fjor skyldes ekstraordinære forhold.

Distribusjonsavtalen som Asics Norge har hatt, er sagt opp og tatt over av Asics Europa. Dette har medført at det norske selskapet har fått inntektsført 120 millioner kroner som erstatning for fremtidig tap av overskudd.

Lokker med sko Totalt tjente Asics 191 millioner kroner før skatt i fjor, og det må sies å være eventyrlige marginer, uansett hvilket land skoen er solgt i.

Etter at Asics tok tilbake distribusjonen fra Bertel O. Steen i 2009, har de levert 380 millioner kroner i overskudd, skriver Finansavisen.

Det mest populære produktet til Asics er løpeskoen Gel Kayano. Den bruker sportskjedene aktivt i sin markedsføring for å trekke kunder inn i butikken. Skoen har i utgangspunktet en veiledende pris på nærmere 2.000 kroner, men selges til stadighet for ned mot det halve. Ut fra regnskapstallene til Asics, er det mye som tyder på at kjeden selv må dekke rabatten.

Men det er ikke bare Asics som gjør det sterkt. Daglig leder Tor Fauske på Löplabbet kan også fortelle om et strålende år. De to kvartalene i midten betyr klart mest, og de har vist veldig god fremgang. For første gang vil kjeden passere 80 millioner kroner i omsetning i løpet av et år.

- Vi ligger an til en økning på 10 prosent for hele året. Vi selger sko som i snitt er 100 kroner billigere enn i fjor, så vi selger et langt større antall, sier Fauske til Finansavisen.

Flere nyheter Lang iPhone-kø i Oslo - her sto bare én og ventet
Bekymret for nordmenns pillebruk
På høstferie? Du drar vel ikke før dette er gjort?