HALVANNEN MILLION: Bør en Tesla Model X gå opp 50 prosent i pris til halvannen million? Ja, hvorfor ikke, sier Rødt-leder Bjørnar Moxnes. Video: Jørgen Gilbrant Vis mer

Rødt-alarm om klimapolitikken

- Skreddersydd for de rike

Rødt oppsummerer det politiske halvåret med å slå alarm om klimapolitikken og mener den er skreddersydd for rike folk i byene. Rettferdige flyavgifter skal bøte noe av dette.

Publisert

Rødt-nestleder Marie Sneve Martinussen mener tallene hun sitter med, er nedslående: Seks av ti nordmenn sier klimapolitikken som føres er mest tilpasset folk med god råd.

Tallene er hentet fra en Ipsos-undersøkelse Rødt selv bestilte som del av evalueringen etter valget i fjor. Presist gjengitt viser meningsmålingen at 77 prosent av Rødts velgere og 59 prosent av respondentene samlet er «helt enig» eller «delvis enig» i påstanden over.

UROLIG: Rødt-nestleder Marie Sneve Martinussen mener klimapolitikken bidrar til å støte folk bort fordi den rammer hardest de lavtlønte og folk i distriktene. Foto: Ryan Kelly / NTB scanpix
UROLIG: Rødt-nestleder Marie Sneve Martinussen mener klimapolitikken bidrar til å støte folk bort fordi den rammer hardest de lavtlønte og folk i distriktene. Foto: Ryan Kelly / NTB scanpix Vis mer

- Tallene sier meg at folk oppfatter klimapolitikken som skreddersydd for de rike og for folk i byene. Det er vårt største klimaproblem. Skal vi nå målet om å halvere klimautslippene innen 2030, er vi avhengig av støtte fra et bredt flertall i befolkningen, sier hun til Dagbladet.

Tre forslag

Rødt har også bedt Ipsos undersøke om nordmenn mener klimapolitikken er mest tilpasset folk som bor i byene. 73 prosent av de spurte er helt eller delvis enige i denne påstanden.

For Rødts del er tallet enda høyere, nemlig 84 prosent. Også blant Sps, Aps og Frps velgere er denne holdningen rådende. Nå vil Rødt ta konsekvensen av tilbakemeldingen fra velgerne.

- Det holder ikke at det bare er de som bor i byen eller har god råd, som kutter i utslippene sine. Vi kan ikke vinne miljøkampen uten at flertallet er med oss. Dette er undervurdert av flere politiske partier, sier Sneve Martinussen.

Progressive flyavgifter er ett av tre konkrete tiltak som Rødt nå fremmer for å bidra til større oppslutning om klimapolitikken. En egen avgift på de mest kostbare elbilene og en garanti om at omstillingen fra olje og gass ikke skal føre til økt arbeidsledighet, er to andre forslag som skal sørge for det samme.

- Ikke klimadiktatur

Marie Sneve Martinussen som selv er fra Kirkenes, har ingen problemer med å forstå hvorfor folk svarer som de gjør i Ipsos-undersøkelsen.

- Det er fullt forståelig at folk ikke godtar en urettferdig miljøpolitikk som gir folk vindmøller utenfor vinduet og høye avgifter som ikke gjør forskjell på fattig og rik, mens businessklasseliten kan fly som aldri før, sier hun.

Rett før Stortinget tok sommerferie la Rødt fram et representantforslag om endring av flyavgiftene. Partiet mener de bør skille mellom hvor du flyr, hvor ofte du flyr og «hvor mye luksus du krever i lufta», som Sneve Martinussen uttrykker det.

- En avgift på fly mellom de store byene i Sør-Norge, og ut av landet, som er null for første tur men øker jo oftere du flyr per år og har tillegg for business-class, forklarer hun.

- Klimadiktatur

På spørsmål fra Dagbladet om folkelig motstand fort kan føre til at nødvendige klimatiltak ikke blir gjennomført overhodet, svarer Rødt-toppen som følger:

- Så lenge vi lever i demokrati så skjer folkestemningen om klimapolitikk i valg. Klimakutt er ikke som røykeloven, det handler om å endre hele samfunnet. For å få til en grunnleggende og varig endring, må vi ha med oss flertallet, sier hun.

Marie Sneve Martinussen medgir at det finnes eksempler på upopulære miljø- og klimatiltak som folk etter en tid er blitt vant til.

- Men med mindre du skal ha et klimadiktatur, så er det et folkelig flertall som bestemmer, sier hun.

Tesla-avgift

Rødt har fra før tatt til orde for en egen Tesla-avgift og bedt regjeringen utrede modeller for å ilegge de dyreste elbilene avgifter.

- Nå brukes det over 10 milliarder i året på avgiftsfritak for elbiler, og det er 27 ganger så vanlig å ha en elbil i familier med god råd enn i familier med dårlig råd. Det skuffes milliarder av kroner over til dem som har mest, sa Rødt-leder Bjørnar Moxnes til Dagbladet da han lanserte forslaget i februar.

Rødt er ikke alene om å ville gjøre de dyreste Tesla-modellene dyrere. Under regjeringens bompengekrise i fjor foreslo Fremskrittspartiets daværende finanspolitiske talsperson Sivert Bjørnstad å innføre moms på alle elbiler. Med moms på en million-Tesla, ville den blitt 250.000 kroner dyrere.

Og i Arbeiderpartiets alternative budsjett for inneværende år foreslo partiet å innføre moms på elbiler med et innslagspunkt på 600.000 kroner. Det vil si at prisen på Teslaen til én million kroner ville gått opp med 100.000 kroner.

Som Moxnes begrunnet Ap-nestleder Hadia Tajik forslaget med at det bør være grenser for hvor dyre bilene kan være og samtidig beholde avgiftsfritaket.

Da regjeringen besto av bare Fremskrittspartiet og Høyre foreslo de å innføre samme vektavgift på elbiler som hybridbiler, men KrF og Venstre klarte å vinne fram i Stortinget og fikk det fjernet. Vektavgiften ville gjort en Tesla Model X 70.000-100.000 kroner dyrere.

Lyst til å diskutere?

Besøk Dagbladet debatt!

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer