Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Nyheter

Mer
Min side Logg ut

Skreddersyr sjefkvinner

Norge har svært få kvinnelige gründere, sammenliknet med andre land i Europa. Det vil gjerne Damemessen i Oslo bøte på.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

LANGHUS/OSLO (Dagbladet): I en kjeller like utenfor Oslo har Pia Tveraaen (36) skapt et levebrød av å designe undertøy.

-  Som etablerer og kvinne har jeg lett etter et forum som jeg kan delta i. Mange kurs og mye av litteraturen om bedriftsetablering retter seg mot menn, sier Pia Tveraaen. Hun er en av 40 kvinnelige gründere som denne helga har deltatt på Damemessen i Oslo.

Viser rollemodeller

-  Det er viktig å vise fram kvinnelige rollemodeller. Norge har få kvinnelige gründere i forhold til andre europeiske land. Norske kvinner trenger et lite dytt, sier messearrangør Elisabeth Gullner. Omkring hver fjerde bedrift som etableres her i landet startes av en kvinne. Av 28 europeiske land i Global Entrepreneurship Monitors undersøkelse havner Norge på 22.-plass når det gjelder andelen kvinnelige gründere. Italia topper lista med 50 prosent kvinnelige gründere. Tveraaen tror ansvarsfølelse for familien kan være en årsak til at få kvinner starter egen bedrift.

-  Kvinner har gjerne et par unger når de kommer til den alderen hvor det passer best å starte egen bedrift. Det kan nok stoppe mange. Jeg har aldri tenkt at jeg skulle være noe dårligere til å starte bedrift enn en mann, sier tobarns-mora. For seks år siden startet hun opp Pia Design AS. Før det drev Tveraaen, som er utdannet førskolelærer, familiebarnehage.

-  Jeg trivdes godt med å drive for meg selv, men var lei av å jobbe med barn. Undertøy er noe jeg alltid har vært interessert i, forteller Tveraaen.

Hun startet opp i det små hjemme på kjøkkenbenken. Kjøpte inn undertøy for 25 000 kroner som hun solgte videre. Fortjenesten gikk inn i firmaet.

I dag selger Pia Design AS dameundertøy for fire millioner kroner i året på såkalte homeparties. Tveraaen tegner modellene og plukker ut stoffene selv. Produksjonen foregår for det meste i Kina. Firmaet har tre fulle årsverk, samt rundt 70 selgere som jobber på provisjon.

Sta og uredd

-  Jeg tror mange damer begynner forsiktig og er litt redde for å ta store sjanser. Slik var jeg også. Jeg har fortsatt ikke lånt ei krone. Du må være veldig sta og litt uredd for å starte egen bedrift. Du vil oppleve svingninger i markedet og tøffe perioder. Da er det viktig å ha stor tro på det du driver med, sier Pia Tveraaen.

FRITT: Fra en kjeller på Langhus utenfor Oslo designer og selger Pia Tveraaen dameundertøy.
Utforsk andre nettsteder fra Aller Media