Skrekkscenario for Gardermobanen

Hamar (NTB): - Dette er det verst tenkelige av alle scenarier. Inntil videre tar vi det med ro, sier samferdselsministerens politiske rådgiver Tore Killingland til NTB. Ifølge NRK Dagsrevyen avdekker to nye revisorrapporter at NSB Gardermobanen får så stor gjeld at selskapet i praksis er konkurs.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Styret i NSB BA, som også er generalforsamling for datterselskapet NSB Gardermobanen, var samlet i hele dag for å drøfte situasjonen etter at revisjonsselskapene KPMG og Coopers & Lybrand har stilt seg tvilende til om Gardermobanens økonomi er i god nok balanse til å tilfredsstille aksjelovens krav til et levedyktig selskap.

Ifølge NRK Dagsrevyen vil Gardermobanen ha en gjeld på mellom 8,3 og 9,4 milliarder kroner når flytogene etter planen skal begynne å gå neste høst. De mest sannsynlige trafikk-inntektene anslås av konsulentfirmaet Ernst & Young å bli mellom 400 og 560 millioner kroner i året. Driftsutgiftene vil ifølge administrerende direktør Ottar Remman i NSB Gardermobanen ligge på rundt 300 millioner kroner i året. Trekkes disse driftsutgiftene fra, får Gardermobanen mellom 100 og 260 millioner kroner igjen per år til å betale renter og avdrag.

Det vil i så fall bety at selskapet bare har penger til å betjene ei gjeld på mellom 1 og 2,5 milliarder kroner.

Ikke enig

- Det er forskjellige syn på de vurderingene, så jeg vil ikke kommentere at den ene eller den andre har rett i de inntektsanslagene som nå ligger på bordet, sier Ottar Remman. Han er ikke enig i at NSB Gardermobanen i praksis er konkurs allerede før en eneste passasjer er blitt kjørt med flytoget.

- Det er store potensialer i Gardermobanen og i prosjektet, sier han, og mener en må vente og se situasjonen an til banen har vært i drift en tid.

I februar

I Regjeringskvartalet tar man saken med foreløpig ro. Politisk rådgiver Tore Killingland mener det er for tidlig å trekke konklusjoner, ikke minst fordi det knytter seg så stor usikkerhet til tallene.

- Det er ulike scenarier, og det NRK Dagsrevyen trekker fram, er det verst tenkelige. Vi skal drøfte saken inngående og legge den fram for Stortinget i februar, sier Killingland til NTB.

UENIG:Administrerende direktør Ottar Remman (t.h.) i NSB Gardermobanen er ikke enig i at banen i praksis er konkurs allerede før en eneste passasjer er blitt kjørt med toget.