Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Nyheter

Mer
Min side Logg ut

Tungtrafikk på norske veier

Skrekktall om vogntog på norske veier

I fjor fant Statens vegvesen feil og mangler på 45 prosent av alle kontrollerte tungbiler.

VELTET: Et utenlandsk vogntog veltet i mars i fjor på E6 på Dovre. Foto: Hanne Gulbrandsen Jakobsen / NTB scanpix
VELTET: Et utenlandsk vogntog veltet i mars i fjor på E6 på Dovre. Foto: Hanne Gulbrandsen Jakobsen / NTB scanpix Vis mer

I løpet av 2019 kontrollerte Statens vegvesen over 77 000 tungbiler.

Det ble oppdaget feil eller mangler på 45 prosent av kjøretøyene.

Det viser tall fra Vegvesenet, som i dag legger fram tungbil-statistikk for fjoråret.

Målet til Kjetil Wigdel, fersk leder for utekontroll i Statens vegvesen, er at alle tungbilene som stoppes for kontroll skal ha feil og mangler.

Kjøretøy og førere der alt er i orden skal nemlig slippe å bli vinket inn til siden av Wigdels reflekskledde medarbeidere.

- Vi har blitt flinkere til å plukke ut de «riktige» kjøretøyene for kontroll, sier Wigdel til Dagbladet.

Fatale konsekvenser

I vinter har Dagbladet skrevet en rekke saker om vogntog på norske veier.

Et ektepar fra Troms satte i november fart i debatten om «dødstrailere» på vinterføre, og fikk massiv støtte på Facebook.

NY JOBB: Kjetil Wigdel tiltrådte 1. januar som leder for utekontrollen i Vegvesenet. Foto: Statens vegvesen
NY JOBB: Kjetil Wigdel tiltrådte 1. januar som leder for utekontrollen i Vegvesenet. Foto: Statens vegvesen Vis mer

Wigdel påpeker at kontrollørene i Statens vegvesen spiller en viktig rolle ved å luke ut førere og kjøretøy som ikke egner seg i trafikken.

- En av grunnene til at vi har så stor kontrollaktivitet rettet mot tunge kjøretøy her i landet, er risikoen de kan utgjøre dersom noe går galt. Vogntog, busser og lastebiler representerer store krefter langs vegen, sier Wigdel.

- Hvis de er involvert i ulykker, blir konsekvensene fort fatale.

Mistet sønnen i dødsulykke

Ramona Lind fra Sortland opplevde i fjor marerittet da bilen som sønnen satt i, ble truffet av hengeren til en utenlandsk trailer som fikk skrens.

Charlie Dan Lind (22) havnet i koma, og døde i mars.

I desember ble Ramona Lind kåret til Årets nordlending, for sin kamp mot dårlig skodde vogntog og sjåfører uten erfaring med norske vinterveier, skriver NRK.

Flere Dagbladet har snakket med, deriblant Lind, har spesielt uttrykt en frykt for risikoen utenlandske vogntog gjør på norske vinterveier.

Kjetil Wigdel i Statens vegvesen sier at det generelt ikke er veldig store forskjeller i standard på norske og utenlandske vogntog.

- De fleste vogntog og tungbiler som kjører i Norge er i god stand. Det finnes dessverre flere skrekkeksempler, men disse er heldigvis i mindretall, sier utekontroll-lederen.

- Når det er sagt, ser vi at andelen kjøretøy med mangler på dekk/kjetting er noe større på utenlandske kjøretøy.

LIVSFARLIG: Østeuropeiske sjåfører frakter gods i det som av Norges lastebileierforbund (NLF) betraktes som potensielt livsfarlige vogntog. NLF frykter fatale konsekvenser. Video: NLF/Stein Inge Stølen. Vis mer

Har tro på Dale-krav

Tidligere samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp) strammet i høst inn kravene til tunge kjøretøy på vinterføre.

Kravene, som innføres med en overgangsperiode på ett år, innebærer blant annet strengere krav til merking av vinterdekk, samt økte gebyrer for manglende dekk- og kjedeutrustning.

Wigdel tror utvilsomt at vi vil se en effekt av Dales tiltak.

- Strengere krav til vinterdekk vil absolutt være et bidrag til bedre trafikksikkerhet. Vi regner også med at økte gebyrer for manglende vinterdekk og kjettinger vil ha en preventiv effekt.

Færre dødsulykker

Antallet alvorlige ulykker der tunge kjøretøy er involvert har gått ned de siste åra, viser tall fra Samferdselsdepartementet.

- Ser vi på statistikken har antallet dødsulykker heldigvis gått jevnt nedover i Norge de siste åra. Likevel er hver eneste ulykke én for mye, sier Wigdel.

Han påpeker at mindre kjøretøy statistisk sett er oftere involvert i dødsulykker og alvorlige ulykker enn vogntog og andre tungbiler.

- Slik sett er sikkerhetsrisikoen forbundet med tungbiler lavere enn for personbiler og varebiler.

I 2018 hadde 40 prosent av de kontrollerte tungbilene feil og mangler. I 2019 steg tallet med fem prosentpoeng.

For at utekontrollen i Statens vegvesen skal klare å luke ut bare tungbiler med feil og mangler, tar Wigdel og hans kolleger flere grep.

- Ved hjelp av risikoklassifisering av transportbedrifter og teknologiske hjelpemidler som for eksempel automatisk nummergjenkjenning og veiing av kjøretøy i fart, vil vi kunne bli enda bedre til å stoppe de bilene som ikke bør gå langs vegen, forteller utekontroll-lederen.

- Dette tar tid å få på plass, men vi er i gang.