Skremt til å velge fly fra USA?

I en hemmeligstemplet rapport slo et ekspertutvalg i vinter fast at Norge bør velge Eurofighter som neste generasjons jagerfly. Likevel valgte forsvarsminister Kristin Krohn Devold nylig å satse en milliard kroner på det amerikanske Joint Strike Fighter-prosjektet, som utvikler F-35-flyet.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

«Teknologiske og industrielle strategiske vurderinger tilsier at det ikke kan forsvares å bruke 1 milliard kroner på deltagelse i utviklingsprogrammet for JSF (Joint Strike Fighter) slik muligheten for industrien avtegner seg i dag.» Dette er konklusjonen til Devolds eget ekspertutvalg.

Men forsvarsministeren blåser i utvalgets hemmelige rapport, som inntil Dagbladets avsløring i dag også har vært ukjent for Stortinget.

Hun har bestemt seg for å satse en milliard kroner på å utvikle det amerikanske JSF-programmets F-35-fly. Beslutningen tok hun nylig - også det uten å rådføre seg med Stortinget.

Forsvarsministeren benekter at regjeringen nå binder seg til å kjøpe F-35-fly en gang før 2010, men det er få som tar henne alvorlig.

Slike forsvarskontrakter i størrelsesorden 40 til 45 milliarder kroner er storpolitikk, og da er det viktigere å være på lag med USA enn EU.

Sommeren 1999 sa ledelsen i Lockheed Martin det rett ut: Dersom Norge ikke kjøper framtidas jagerfly fra Lockheed Martin, vil det skade Norges forhold til USA.

Selv om både norske og amerikanske myndigheter tok avstand fra uttalelsen etterpå, mener insidere i våpenindustrien at trusselen fra Lockheed Martin-toppene er reell.

Inn på teppet - igjen?

Krohn Devold har denne uka gått flere runder med forsvarskomiteen på Stortinget om hvilket fly man skal satse på i framtida. Etter Dagbladets avsløring venter nye runder på teppet for Krohn Devold.

Det var i januar utvalget oppnevnt av Forsvarsdepartementet la fram sin tilråding.

De hadde tung ekspertise å støtte seg på: Representanter fra blant annet Forsvarets Forskningsinstitutt, NHO, Nærings- og handelsdepartementet, Teknologibedriftenes Landsforbund og Kongsberg Defence & Aerospace.

Men Krohn Devold hevder at JSF-programet er det «alternativet som best vil kunne møte våre framtidige operative behov». Det fastslår hun altså 15 år før flyet er operativt og på tvers av det regjeringsoppnevnte utvalgets anbefaling:

«Teknologiske og industrielle strategiske vurderinger tilsier at deltagelse i utviklingsprogrammet for Eurofighter kan anbefales. »

Sterkt press

I en åpen stortingshøring i går vedgikk Krohn Devold at Eurofighter var anbefalt som det beste alternativet, men hun forsikret at norsk næringsliv også vil få mange oppdrag fra Lockheed Martin-konsernet.

Problemet er at Norge ikke har fått en eneste garanti om at norsk industri skal tilgodeses i utviklingsprosjektet. Og det amerikanske selskapet har et dårlig rykte når det gjelder gjenkjøps- og utviklingsavtaler. Det har det norske Forsvaret allerede fått erfare: Vi har kjøpt jager-fly hos Lockheed Martin siden 1950-åra, og norsk industri kommer nederst på lista over gjenkjøpsavtaler.

Lurte Norge

For tre år siden avdekket Riksrevisjonen også at Norge var blitt nektet adgang til å se prislister og kontrakter hos Lockheed Martin, og påviselig var påført store ekstrakostnader av selskapet og amerikanske myndigheter. I går var dette glemt, i hvert fall av Devold.

LA LOKK PÅ: Forsvarsminister Kristin Krohn Devold underkjente konklusjonen i sitt eget ekspertutvalgs rapport om framtidas norske jagerfly.