«GIKK AV»:  Da et kinesisk nyhetsbyrå skulle dekke en tale holdt av Kinas president Xi Jinping i Sør-Afrika, gikk det galt. I artikkelen om talen han holdt under dette arrangmenetet, stokket journalistene om på to kinesiske ord. «Tale» ble til «avgang». Nå er fire journalister permittert. Foto: AFP Photo / NTB Scanpix
«GIKK AV»: Da et kinesisk nyhetsbyrå skulle dekke en tale holdt av Kinas president Xi Jinping i Sør-Afrika, gikk det galt. I artikkelen om talen han holdt under dette arrangmenetet, stokket journalistene om på to kinesiske ord. «Tale» ble til «avgang». Nå er fire journalister permittert. Foto: AFP Photo / NTB ScanpixVis mer

Skrev at Kinas president «gikk av». Nå er fire journalister permittert

«Tale» ble «avgang» da to ord ble stokket om.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Fire kinesiske journalister er blitt permittert etter at de ved en feil skrev at Kinas president Xi Jinping gikk av.

Det melder britiske The Guardian.

Stokket om to ord Sett med norske øyne virker feilen ganske stor, men ifølge den britiske avisa har den nok vært lettere å begå enn man kunne anta.

Den oppsto etter at Xi Jinping holdt en tale i Johannesburg i Sør-Afrika. Et av Kinas offisielle nyhetsbyråer, China News Service, dekket selvfølgelig talen, og videreformidlet artikkelen til flere store digitale nyhetsmedier og aviser.

I saken sto det imidlertid «avgang» istedenfor «tale». Ifølge The Guardian er begge ordene på kinesisk satt sammen av to ord, men i forskjellig rekkefølge. «Tale» på kinesisk skrives «zhi ci», mens avgang skrives «ci zhi», ifølge avisa.

Nølte med å rette Ifølge South China Morning Post, ble artikkelen skrevet og videreformidlet fredag i forrige uke. Noen rettet på feilen, mens andre var mer nølende.

Kinas kommunistpartis propagandaavdeling anbefaler nemlig at artikler som omhandler statsledere alltid burde bli publisert fra offisielle, statlige nyhetsbyråer, ifølge den kinesiske avisa.

Xi Jinping-fokus Skrivefeilen satte en effektiv stopper for uvanlig smiskende periode med dekning av Xi Jinping, selv for statlige kinesiske nyhetsmedier å være, skriver The Guardian.

Forrige fredag var nemlig forsida til People's Daily, en avis tett tilknyttet kommunistpartiet, i stor grad viet til saker om Jinping. Hele elleve av tolv titler startet med navnet til presidenten. Side to var like opptatt av statslederen, der figurerte det hele ni bilder av presidenten.

Byråsjefen blant de permitterte Det var to journalister som hadde navnet sitt på den feilaktige saken, deriblant sjefen for nyhetsbyråets Sør-Afrika-avdeling, ifølge South China Morning Post, men direktøren for nyhetsbyrået i Kina ønsket ikke å bekrefte permitteringen over medier.

I tillegg skal altså ytterligere to journalister ha blitt permittert som følge av feilen.