Skroget flerret opp

STAVANGER (Dagbladet): MS «Sleipner» holdt ikke spesielt høy fart da båten gikk på Litlabloksen skjær. Likevel ble store deler av båtens underside flerret opp av skjæret.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Da «Sleipner» gikk på grunn, ble båten liggende og rugge i uværet før den ble revet løs igjen. Dette var nok til at minst seks av lettmetallbåtens vanntette skott ble flerret opp.

- Båten er bygd i aluminium, på grunn av dette materialets lette vekt. Katamaranen skal tåle store krefter fra sjøen, men er ikke beregnet på kollisjoner. Treffer man fjell eller skjær, tåler ikke materialet særlig mye, sier Asbjørn Tolo.

Tolo er daglig leder i Paradis Nautica AS, Bergens-firmaet som har utviklet båttypen som gikk ned ved Ryvarden fyr nord for Haugesund.

Skrapet opp

Tolo sier at fordelen med det lette materialet er at skadene ved sammenstøt pleier å bli lokale.

Denne gangen ble skadene omfattende. «Sleipner» har 15 vanntette skott, og rundt halvparten av dem må være ødelagt for at båten skal synke.

- Meg bekjent har det aldri hendt før at en slik båt har sunket. Store deler av skroget må ha blitt skrapet opp slik at det kom inn vann, sier Tolo.

Sammenstøtet med skjæret var ifølge vitner ikke spesielt kraftig. Spørsmålet er hvor store skader som oppsto mens sjøen herjet med den strandete «Sleipner», og da båten kom seg løs av skjæret.

99 meters dyp

Både Tolo og andre eksperter mener det er rimelig å anta at båten har holdt en fart på 35- 45 kilometer i timen.

Det var likevel nok til at «Sleipner» nå ligger på 99 meters dyp. I går var en miniubåt på flere letetokt på havbunnen, både utenfor og inni katamaranen.

- Båten har betydelige skader i fronten. Store deler av begge baugene er rett og slett borte vekk, sier Ole Arne Linga.

Han leder politiets søk på ulykkesstedet, hvor det innleide skipet «Geofjord» sender ned ubemannede ubåter med kamera.

Resultatet fra gårsdagens dykking tyder på at katamaranen gikk rett på skjæret, ettersom begge skrogene fikk store skader.

«Sleipner» hadde bare driftstillatelse til å seile i opptil en meters bølgehøyde, fordi tester av rømningsveier og redningsutstyr ikke var gjort i grov sjø, sier underdirektør Karstein Thingvold i Sjøfartsdirektoratet til Aftenposten i dag. Ulykkeskvelden var bølgehøyden to- tre meter.

SØK PÅ ULYKKESSTEDET: En miniubåt sendt ned fra skipet "Geofjord" var i går på flere letetokt både utenfor og inni "Sleipner".