NH90-helikoptrene:

Skroter kontrakt: - Endelig

Den tidligere toppoffiseren i Sjøforsvaret, Jacob Børresen, mener det er på høy tid at Norge terminerer kontrakten

HELIKOPTER: Fredag 10. juni bekreftet forsvarsminister Bjørn Arild Gram at kontrakten om leveranse av NH90-helikoptre skrotes - nå krever regjeringen tilbake milliardsum. Video: Regjeringen / NTB Vis mer
Publisert

- Vi skulle gjort dette for mange år siden. Det er godt at vi endelig fikk det til.

Det sier den pensjonerte flaggkommandøren, Jacob Børresen til Dagbladet, etter at forsvarsminister Bjørn Arild Gram fredag morgen kunngjorde at Norge hever kjøpet av NH90-helikoptrene.

Leveransene av NH90 har vært preget av kraftige forsinkelser siden kontrakten ble signert tilbake i 2001, og myndighetene vil kreve tilbake de fem milliardene de har betalt, i tillegg til renter og utgifter.

FORNØYD: Tidligere flaggkommandør i det norske forsvaret, Jacob Børresen, er svært glad for at det norske forsvaret har valgt å skrote NH90-helikoptrene. Foto: Rune Myhre / Dagbladet
FORNØYD: Tidligere flaggkommandør i det norske forsvaret, Jacob Børresen, er svært glad for at det norske forsvaret har valgt å skrote NH90-helikoptrene. Foto: Rune Myhre / Dagbladet Vis mer

- Helt avgjørende

Børresen forklarer at et operativt kamphelikopter vil være helt sentralt for at fregattene til kystvakta skal få full uttelling.

- Det er en helt avgjørende forutsetning for at fregattene skal fungere til det de egentlig er ment for, nemlig å bekjempe ubåter.

Han legger også til at beslutningen ikke vil få noen akutte følger, da NH90-helikoptrene så langt ikke har blitt levert etter den standarden som var planlagt.

- Noe av det som har bidratt til å komplisere saken, er at man har stilt egne og spesifiserte, norske krav til helikoptrene. Da blir det fort veldig dyrt.

FJERNES: NH90-helikoptrene skal ikke lenger benyttes av det norske forsvaret. Dagbladet var med inn i helikopteret i 2012. Video: Håkon Eikesdal / Dagbladet Vis mer

Foreslår gammelt helikopter

Flaggkommandøren forteller videre at NH90 er et fantastisk helikopter, om man først får det til å virke.

- Vi har lagt ut mye penger, så jeg forstår dem som har ivret for at man ikke skal gi opp. Samtidig har det gått halve levetida til fregattflåten uten at man har kanskje det aller viktigste på plass. Jeg er glad for at vi ikke har havnet i noe konflikt for å si det slik.

Børresen forklarer også at det vil koste å investere i en ny type helikopter.

- Alle datasystemene om bord på fregattene må bygges om. Det blir ikke billig det heller, men det er snakk om en engangsutgift, og penger har vi.

- Har du noe mening om hva slags helikopter man bør investere i?

- Seahawk er primært et fregatthelikopter spesialisert for ubåtjakt, og det må gjøres arbeid om bord i fregattene før det kan tas i bruk.

FORESLÅR DETTE: Børresen mener at det amerikanske helikopteret Seahawk vil være utmerket for norske fregatter. Foto: Rex / Shutterstock / NTB
FORESLÅR DETTE: Børresen mener at det amerikanske helikopteret Seahawk vil være utmerket for norske fregatter. Foto: Rex / Shutterstock / NTB Vis mer

Flaggkommandøren understreker at han ikke vet om dette er et helikopter som er unødig komplisert og dyrt for vanlig kystvakttjeneste.

- Dersom det skal anskaffes to forskjellige helikoptre, ett for marinens fregatter og ett for kystvakta, følger det ekstra driftskostnader også med det, i forhold til om man kunne drifte bare én helikoptertype.

- Ikke mulighet til å si opp avtalen

I en uttalelse til Dagbladet skriver imidlertid leverandøren, NHIndustries, at de er ekstremt skuffet over beslutningen, og tilbakeviser anklagene mot helikoptertypen, så vel som mot selskapet.

De skriver videre at selskapet ikke ble tilbudt muligheten til å imøtekomme det siste forslaget for å forbedre tilgjengeligheten og imøtekomme de norske kravene.

- NHIndustries anser denne oppsigelsen som rettslig grunnløs.

De mener dermed at Norge ikke har mulighet til å si opp avtalen.

Endre Lunde, spesialrådgiver i Forsvarsmateriell, skriver i en e-post til Dagbladet at dette er grundig utredet fra deres side, og at de derfor er trygge på det rettslige grunnlaget for beslutningen.

- Strukket seg langt

Forsvarsminister Bjørn Arild Gram sier til Dagbladet at Norge har strukket seg lagt for å løse problemene, i samarbeid med leverandøren.

- Gjennom flere runder med forhandlinger og nye delavtaler har vi gitt leverandøren alle muligheter til å rydde opp, men likevel fortsetter feilene og forsinkelsene å komme. I lys av utviklingen fra 2018 og fram til i dag har vi forstått at leverandøren verken har vilje eller evne til å oppfylle kontrakten, og da hadde vi ikke annet valg enn å heve kontrakten, skriver Gram i en e-post, og legger til:

- Kontrakten regulerer partenes hevingsadgang. Hvis NHI bestrider at staten har grunnlag for å heve kontrakten, vil det i ytterste konsekvens være opp til domstolen å ta stilling til spørsmålet.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer