NYE BOKSER: Slik ser alle snusbokser som selges i Norge ut fra og med 1. juli i år. Bare produktnavnet skiller boksene fra hverandre. Foto: Terje Bendiksby / NTB scanpix
NYE BOKSER: Slik ser alle snusbokser som selges i Norge ut fra og med 1. juli i år. Bare produktnavnet skiller boksene fra hverandre. Foto: Terje Bendiksby / NTB scanpixVis mer

Nye snusbokser

Skruf sliter med å få ut «stygge» snusbokser. Om tre uker er det ingen nåde

Fra og med 1. juli skal alle snusbokser som selges i Norge komme i standardiserte bokser.

Det har ført til kraftige protester og søksmål mot staten fra snusgigantene, men 1. juli er det ingen nåde.

Da skal alle tobakksprodukter i Norge selges i de nye, standardiserte pakkene. Er du selv tobakksbruker, har du nesten garantert sett dem: Boksene i pantonefarge 448C - visstnok den styggeste i verden med sin blanding av brun og grønn - og med tynn hvit skrift.

Likevel er det mange som mener den «stygge» fargen er stilig, men hvordan har det egentlig gått for snusprodusentene som nå har måttet bytte ut alle pakninger?

- Kluss og rot

Blant annet mottok Dagbladet denne uka et bilde fra Coop Mega på Nydalen i Oslo der kunder møtt med en plakat om at butikken på grunn av produksjonsproblemer med ny emballasje var utsolgt for de fleste varianter av Skruf snus.

KLUSS OG ROT: Det har ikke gått helt knirkefritt etter at Imperial Tobacco byttet varenummer på alle sine nye snusbokser. Denne plakaten var blant annet hengt opp på Coop Mega Nydalen torsdag. Foto: Anna Dåsnes
KLUSS OG ROT: Det har ikke gått helt knirkefritt etter at Imperial Tobacco byttet varenummer på alle sine nye snusbokser. Denne plakaten var blant annet hengt opp på Coop Mega Nydalen torsdag. Foto: Anna Dåsnes Vis mer

- Det har vært en overgang fra merkede bokser til standardiserte der vi har byttet nye varenummer på alle produktene våre for å stenge for salg av de gamle pakningene. Det har ført til noe kluss og rot, sier adm. direktør i Imperial Tobacco Norway Even A. Foslie, til Dagbladet.

Den britiske tobakksgiganten fører snusmerket Skruf i Norge, har hatt noen problemer.

- Det er nok en følge av at vi har byttet nummer på alle produkter og at mange butikker og kjeder har automatiske bestillingssystemer. Derfor har man ikke klart å fange opp halt. Det er overhodet ikke heldig at noen er utsolgt for Skruf, men vi jobber veldig med å følge opp dette, sier Foslie.

- Armer og bein

Hovedkonkurrenten Swedish Match, som blant annet har tradisjonsrike General i sin snusportefølje, innrømmer at det har vært noen armer og bein i overgangen.

- Har dere hatt noen produksjonsproblemer med den nye forpakningen?

- Det enkle svaret er nei, sier Nils Erlimo kommunikasjonsdirektør i Swedish Match i Norge, til Dagbladet.

HØIE-BOKSEN: Helseminister Bent Høie (H) viste i mai 2016 hvordan snusboksene skulle se ut i framtida. Nå, to år etter, er de nye pakkene gjeldende på markedet. Foto: Lise Åserud / NTB scanpix
HØIE-BOKSEN: Helseminister Bent Høie (H) viste i mai 2016 hvordan snusboksene skulle se ut i framtida. Nå, to år etter, er de nye pakkene gjeldende på markedet. Foto: Lise Åserud / NTB scanpix Vis mer

- Det har vært litt armer og bein i produksjonen, men vi har klart å få ut produktene. Det grønne skiftet i snuskjølerne har allerede skjedd, sier han.

Gikk til søksmål

Swedish Match var blant de største motstanderne da norske myndigheter ville innføre standardiserte pakninger. De mente endringene i tobakksskadeloven brøt med EØS-avtalen. Deres hovedargument var at sigaretter, som også omfattes av de nye reglene, er mer helseskadelig og at snus derfor ikke bør reguleres på lik måte.

Swedish Match tapte først i Oslo byfogdembete i november i fjor, og i februar i år forkastet Borgarting lagmannsrett anken fra giganten.

- Kjempefine

Nå merker Erlimo i selskapet at de nye boksene er en snakkis.

- Det er mange som synes de er kjempefine. Jeg har selv stått bak folk i butikken hvor det er bokser med de gamle fargene og de grønne. Når de har fått med farge, har de gitt beskjed om at de heller vil ha den nye kule, grønne. Det er helt klart en snakkis, og mange mener det er pent design, forteller han.

Foslie i Imperial Tobacco Norway sier til Dagbladet at de ennå ikke har opplevd noen endring i snussalget.

- Vi opplever ikke nedgang i volumer eller slikt, men kan komme over tid. Det kan ta lang tid før vi ser noen effekt av de nye forpakningene. Kanskje vi gjør det neste år. Volumene har verken vært i vekst eller på vei ned. Det vi er mest redd for er grensesalget, akkurat som at sukkeravgiften driver folk til grensa, sier han.

- Hvordan har reaksjonene på de nye boksene vært?

- Flere har sagt de synes designet er OK, men det er jo høyst subjektivt, sier han.

Begrenset forskning

Norge er det fjerde landet i verden som innfører standardiserte røykpakker, og det første landet i verden som innfører standardiserte snusbokser.

UATTRAKTIVE PAKNINGER: Helse- og omsorgsminister Bent Høie foreslår at alle tobakkspakninger skal bli mørkegrønne, ha helseadvarsler og være reklamefrie. Forslaget skal til høring i løpet av februar. Video: Svein Dybdahl / Dagbladet Vis mer Vis mer Vis mer

Det meste av forskningen som er gjort på effekten av de nye pakkene, er basert på liknende lovverk for sigaretter, blant annet i Australia.

Folkehelseinstituttet har gått gjennom tilgjengelig forskning om standardisert innpakning av tobakk og kommer til samme konklusjon til at forskningen som er gjort på standardiserte pakninger støtter opp om at pakkene vil kunne endre oppfatninger og holdninger som i sin tur vil bidra til nedgang i røyking

Folkehelseinstituttet påpeker i sin rapport at kunnskapsgrunnlaget for å kunne si noe om effekten av standardisert innpakning av snus er svært begrenset.